Finsk økomarked åbner sig for danske produkter

Efterspørgslen på økologiske varer overstiger udbuddet i Finland, og det vil danske producenter nu udnytte

Eksporten af dansk økologi er tredoblet siden 2007, og ny har et nyt marked i Finland åbnet sig. Det skriver Landbrug & Fødevarer i sit webmagasin »Food & Culture«.

De økologiske producenter i Finland har nemlig svært ved at følge med. Salget af økologiske varer er steget med 50 procent fra 2010 til 2011, hvilket betød, at der blev solgt for 120 millioner euro økologiske varer. Den stigning har medvirket til, at efterspørgslen i dag overstiger udbuddet på økologiske varer i Finland.

Og ifølge »Food & Culture« vil danske producenter nu hjælpe med at mætte de finske økomunde.

84 procent af den økologiske handel foregår i de finske supermarkederne, og dem mødtes leder af afdelingen Handel, marked og afsætning i Landbrug & Fødevarer Mette Gammicchia med i maj.

- Der fik vi lavet en aftale med de finske supermarkeder, som åbnede op for salg af danske økologiske varer til de finske supermarkeder, siger Mette Gammicchia til »Food & Culture«.

Urtekram har oprettet datterselskab

En af de virksomheder, der har udnyttet det eksplosive økologiske marked i Finland, er danske Urtekram. Den økologiske grossistvirksomhed har i år etableret et datterselskab i Finland.

- Når et nyt marked oplever en så markant vækstkurve, så er det interessant for os. Vi er i løbende dialog med de finske supermarkeder, og forventer en vækst på cirka 40 procent i år på salget af vores økologiske varer i Finland, siger eksportchef hos Urtekram Petter Aagesen til »Food & Culture«

Læs også