Styr på alle omkostninger

(EFFEKTIVT LANDBRUG) Det landsdækkende firma Brugerdata EDB, der har hjemme i Nr. Aaby, har udviklet avancerede systemer til styring af omkostningerne hos landbrug, maskinstationer og andre virksomheder.

- Med vores system kan man få styr på mange ting på en gang. Systemet kan sørge for, at lønnen ligger klar til medarbejderne. Man får styr på alle maskinomkostninger og styr på, hvad den enkelte medarbejder har lavet hvornår og hvor længe. Man får styr på, hvordan de enkelte afgrøder - for eksempel en hvedemark - bliver belastet med omkostninger til maskiner og medarbejdere. Og systemet kan styre drifts- og maskinfællesskaber og sørge for den interne afregning mellem de forskellige projekter og interessenter.

Det fortæller IT-konsulent Arne Tornby, der for tre år siden blev ansat i firmaet Brugerdata EDB ApS i Nr. Aaby på Vestfyn. Før den tid var Arne Tornby fra 1990 ansat som økonomikonsulent hos Nordfyns Landboforening, hvor han blandt andet fik til opgave at starte op med edb og efterhånden primært fungerede som IT-konsulent.

Brugerdata er et dansk ejet anpartsselskab, som indehaveren, Arne Sørensen, startede som konsulentfirma i 1983, og som gennem årene har udviklet sig en landsdækkende virksomhed, der leverer totale EDB-løsninger til såvel private som offentlige virksomheder. Brugerdata beskæftiger i dag 10 faste medarbejdere.

I den private sektor er det især større landbrug, skovbrug, maskinstationer, entreprenører og installatører, der er de primære kundegrupper. Brugerdata leverer, installerer, igangsætter, kører kurser, underviser, konverterer data samt tilbyder serviceaftaler, som omfatter telefonhjælp, programopdatering og rabat på konsulenthjælp.

- Vi har cirka 50 kommuner, som bruger vore systemer. I virkeligheden er en teknisk forvaltning bare en stor maskinstation, påpeger Arne Tornby. Dertil kommer et stort antal private kunder over hele landet, blandt andet godser og andre større landbrugsbedrifter, maskinfællesskaber, maskinstationer, entreprenører, anlægsgartnere, el-branchen, VVS-branchen og alle mulige håndværkere.

- Systemet er opbygget i moduler, så den enkelte kunde kan sammensætte et program, der helt nøjagtigt opfylder den pågældendes ønsker og behov.

- Nogle har bare behov for at få lavet bogføring og regnskaber, siger Arne Tornby. Andre har også brug for at lave fakturaer. Og nogle vælger at udfylde arbejdssedler, som medarbejderne så afleverer hver dag eller en gang om ugen.

- Man kan også bruge en PDA - en lommecomputer, som i dag ofte tillige fungerer som mobiltelefon. Medarbejderen har ganske enkelt en PDA i lommen og registrerer løbende på den, hvad han laver, hvorefter registreringerne afleveres derhjemme.

- Eventuelt kan man have hele programmet på en PDA og så der gemme alle de forskellige data (traktor-, maskin- og mandskabstimer, arbejdets art, marknumre, afgrøder o.s.v.), som så en gang om ugen kan overføres til virksomhedens EDB-system.

- Endelig er der også mulighed for, at systemet kan gemme data på internettet. Det kan ske ved at uploade data direkte fra PDA’en til virksomhedens hjemmeside, hvorfra man så på kontoret kan hente dem til videre bearbejdning.

- Fordelene er blandt andet, at det er sjovere. De forskellige registreringer bliver gjort med det samme. Og fejlprocenten bliver lavere - samtidig med, at indtægter og udgifter kan overføres direkte til den enkelte medarbejders eller samarbejdspartners konto.

- Vore kunder er alle mulige virksomheder og privatpersoner, der vil have styr på deres regnskab, løn, maskiner, afgrøder m.v., siger Arne Tornby. Man kan trække alle mulige oplysninger, mellemregninger og resultater ud af programmerne, og der er ikke andre, der kan tilbyde et så avanceret styringsredskab.

- For eksempel er systemet ideelt til maskinfællesskaber. Her kan man udføre et »spejl-regnskab« således, at alt, hvad der sker i fællesskabet, kan spejles direkte ind i regnskaberne hos de enkelte interessenter. Og alt er på plads med kontonumre og andet.

Arne Tornby oplyser, at Brugerdata’s systemer og programmer er under konstant udvikling.

- Hver fredag holder vi et to-timers møde for alle i huset. Det betyder, at vi hele tiden udvikler systemet, og vi har egne programmører, som kan føre beslutningerne ud i praksis. Udviklingen går så stærkt, at vi er nødt til at have en kort beslutnings- og udviklingsproces.

- Over for kunderne laver vi stort set altid en serviceaftale, der omfatter tre ting: Gratis hotline til hurtig hjælp. Løbende opdateringer, typisk to-tre gange om året. Og 20 procent rabat på vores konsulentpris i forskellige intervaller.

- Vi hjælper med at få programmet installeret, og de fleste gange kommer vi på to halvdagsbesøg, hvor vi lærer kunderne at bruge systemet. Desuden har vi mulighed for at fjernbetjene kundens computer, hvilket bruges både i salg og undervisning samt ved hotline-hjælp.

Læs også