Venstre roser sig selv: - Vi fik holdt kontroludgifterne nede for dyretransport

Uden Venstre og resten af blå blok var udgifterne til kontrollen af dyretransporter blevet endnu større for branchen, end tilfældet er, siger Venstres Erling Bonnesen.

Den nye aftale omkring dyretransporter betyder øgede udgifter til gebyrer og afgifter for branchen på næsten 200 millioner kroner. Og det beløb ville have været endnu større, hvis ikke det havde været for partierne i blå blok. Det fortæller Venstres fødevareordfører Erling Bonnesen til Effektivt Landbrug.

- Det var godt, at vi blev i lokalet. Det har helt klart medvirket til, at det ikke blev dyrere, siger han.

Han vil dog ikke sætte kroner og øre på hvor meget dyrere.

- Det ville være en pris baseret på nogle krav fra en anden side, og det ville være blevet nogle helt andre regninger.

Han fortæller, at som det er nu, er omkostningerne pr. gris for kontrollen på 80 øre og cirka 3 øre pr. kylling.

- Det er en pris, der er til at gabe over, siger Erling Bonnesen, der tilføjer:

- Jeg vil gerne understrege, at langt, langt de fleste gør det rigtig godt. Og når de gør det, så vil de også opleve, at man får færre kontroller, og dermed en mindre regning.

Følger området

- Dem, der ikke kan finde ud af det, de brodne kar, som der desværre også er nogle, der er, vil så opleve det modsatte, siger Erling Bonnesen.

Siden den skærpede kontrol trådte i kraft sidste år – vedtaget af den tidligere VLAK-regering – har der fra branchen lydt massiv kritik. Især kontrollen af logbøger er blevet kritiseret, da man mener, reglerne har været for bureaukratiske.

- Vi er helt klar over, at der har været en række praktiske udfordringer med det her. Som aftalepart vil vi holde meget skarpt øje med nogle af de udfordringer, som man har oplevet i det daglige, siger Erling Bonnesen.

Sådan skal den nye kontrol finansieres. Tabel: Politisk aftale om mere risikobaseret og datadrevet kontrolkoncept for dyretransporter

Tilfredshed i rød blok

Fra Radikale Venstre lyder det fra Zenia Stampe i en pressemeddelelse fra Miljø- og Fødevareministeriet, at det er helt rimeligt, at de virksomheder, der gentagne gange træder ved siden af, skal bære den tungeste byrde.

- Vi sender rigtig mange dyr ud på de europæiske landeveje, og dyrevelfærden skal være i orden. Det skylder vi dyrene, siger Zenia Stampe fra Radikale Venstre.

Rasmus Nordquist fra SF glæder sig over, at kontrollen er udvidet til at gælde flere dyrearter. Søren Egge Rasmussen fra Enhedslisten hæfter sig ved, at der i højere grad kommer fokus på transporten af spædekalve.

- Der er rigtig vigtigt, fordi der er tale om dyr, der kan være mindre robuste end eksempelvis voksent kvæg, og det skal kontrollen selvfølgelig tage højde for, siger Søren Egge Rasmussen.

lasse@effektivtlandbrug.dk
telefon +45 61 22 67 35

Læs også

Svineproducenter roser aftale
Nyt forlig om kontrol af dyretransporter
- Vi oplever, at grisene kommer friske frem
Producentforening mener minister sparker en åben transportdør ind
Sektordirektør: Nye højdekrav til grisetransport vil få en voldsom konsekvens