DN’s landbrugspolitiske rådgiver: - Jeg er så træt af at høre om det med klima og oksekød

Landbrugsfaglig medarbejder i Danmarks Naturfredningsforening, Rikke Lundsgaard, tordner mod tidens klimadebat, hvor der ifølge hende er alt for stort fokus på oksekød.

Når man i de seneste år har talt klima og landbrug, så har snakken især gået på oksekød. Til artikler eller tv-indslag om klima følger der ofte også billeder af køer med, og Alternativet har blandt andet været ude at foreslå, at der bliver indført en klimaafgift på oksekød på massive 17 kroner pr. kilo solgt i detailhandlen.

Flere i kvægbruget har længe kaldt den store fokus på oksekød og klima for overdrevent, og under denne uges klimakonference, som Aarhus Universitet havde arrangeret, var det så en af de grønne organisationers repræsentanter, som gav udtryk for, at hun nu også havde hørt rigeligt til debatten om oksekød og klima.

- Jeg er træt af at høre om det med klima og oksekød, sagde Rikke Lundsgaard, agronom og landbrugspolitisk rådgiver i Danmarks Naturfredningsforening, under en paneldebat, hvor repræsentanter fra landbruget, forbrugerne, detailhandlen og grønne organisationer sad med i både panel og blandt de cirka 150 tilhørere i lokalet.

Hun fortsatte:

- Drøvtyggerne de kan noget magisk, og vi kan ikke klare os uden dem. Vi kan ikke få ordentlige landskaber uden dem. Vi kan ikke få en ordentlig biodiversitet uden dem. Vi skal simpelthen have dem.

- Så jeg er så utroligt træt af den her reduktionistiske måde at beregne på, hvad det koster af CO2-udledninger for enkelte fødevarer. Når det gælder drøvtyggerne, så ja, det er dem, der rangerer allerhøjest på »fy-fy-listen«, men de kan noget, som intet andet kan, og det bliver vi nødt til at tage i betragtning, sagde Rikke Lundsgaard.

Få fokus på arealer

Senere tog hun igen ordet, da hun var træt af, at der i klimadebatten om landbrug er for meget fokus på specifikke produkter og deres respektive klimabelastning. Under paneldebatten var Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop, blandt andet blevet kritiseret for, at Coop i sine tilbudsaviser har alt for mange tilbud på kød. Ansvarlighedschefen forsvarede sig med, at den type af forbrugere, der ikke vil spise kød på grund af klima, er de samme som har »nej tak til reklamer« på hoveddøren alligevel.

- Den her diskussion, når vi taler klima, handler alt for ofte om produkterne. Jeg er så træt af det. Vi er nødt til at snakke om arealerne, men det gør vi næsten ikke.

- Altså, det er meget nemmere at tale om Thomas’ tilbudsaviser og de vulgære mængder kød, der er i dem, end det er at tale om, at vi på markerne faktisk bør gå væk fra korn og over til græs.

- Men det er kun os, der har gået på Landbohøjskolen, der forstår de vidtrækkende effekter af det. Det er derfor, at det ikke er en folkelig diskussion, selvom det burde det være.

- Så længe vi alligevel eksporterer 80-90 procent af vores landbrugsproduktion, så er det altså fuldstændig ligegyldigt, hvad det er, vi stiller på middagsbordet. Det er ude på arealerne og ude i staldene, at transformationen først og fremmest skal finde sted, sagde Rikke Lundsgaard.

Læs også