Samson er klar til krav om EU-typegodkendelser

Hos Samson Agro A/S har man allerede meget erfaring med at udstyre sine maskiner med to-kreds bremsesystemer, som blokerer ved fejl eller uheld.

Hos maskinproducenten Samson Agro A/S har man gjort sig klar til at leve op til kravet om EU-typegodkendelse af landbrugsmaskiner og køretøjer, der skal køre på offentlig vej.

- Sikkerheden ved kørsel med landbrugsmaskiner på vejene har været diskuteret i årevis. Her kommer bremsesystemerne så ind i billedet siger Niels Hagemann Haubjerg, produktchef hos Samson Agro.

Firmaet har allerede forberedt os på, at der herhjemme kommer et krav om to-kreds bremsesystemer på gyllevogne.

- Vi ser, at stadigt flere danske landmænd og maskinstationer også forbereder sig til dette krav ved at vælge luftbremser på deres nye traktorer, lyder det fra produktchefen.

Erfaring med to-kreds bremsesystemer

Samson Agro har allerede meget erfaring med at udstyre sine maskiner med to-kreds bremsesystemer. Virksomheden har nemlig en betydelig eksport til lande, hvor det er almindelig praksis at udstyre maskinerne med dette bremseudstyr.

- To-kreds luftbremser på tunge maskiner som gyllevogne har den oplagte fordel, at skulle der opstå fejl eller uheld, så blokerer bremserne - ikke det modsatte, pointerer Niels Hagemann Haubjerg.

- Der er tale om kendte og driftssikre systemer, som desuden har den store fordel, at de skåner traktor og dæk, påpeger han og fortsætter:

- Kravene til bremsekraft i forbindelse med EU-typegodkendelse er øget og minder om de krav, der er i forbindelse med Tempo 40-godkendelserne, hvor der kræves en bremsekraft på 50 procent af den tilladte aksellast.

Også større krav ved 30 kilometer i timen

- Der vil også blive tale om en godkendelse til kørsel ved 30 kilometer i timen. Her vil der blive krævet en bremsekraft på 35 procent af den tilladte aksellast, altså lidt mere end i dag, fortæller produktchefen.

- Vi tager hos Samson Agro ansvar for fremtidige sikkerhedskrav og kan levere vore maskiner med luftbremser for en lille merpris. Dette udstyr øger helt sikkert gensalgsværdien, lyder det fra Niels Hagemann Haubjerg.

- Allerede i dag oplever vi en efterspørgsel efter luftbremser på brugte vogne fra Danmark fra eksempelvis Tyskland og Frankrig. Og om nogle år vil der helt sikkert også komme sådan en efterspørgsel fra Danmark, føjer han til.

- Vi har lagt meget energi i EU-typegodkendelser, da alle typer af vore køretøjer skal testes af TÜV Nord. Vi skal også stille med dokumentation for at opnå typegodkendelse gennem tyske KBA, siger produktchefen.

Læs også