Et vigende salg af Lærkevang betyder, at Arla har opsagt alle nuværende kontrakter med landmænd, der hidtil har sendt køerne på græs
Arla mælk i Lærkevang-kartoner behøver ikke længere at
komme fra køer, der er på græs et bestemt antal timer om sommeren – og får en
vis mængde græs i foderet om vinteren.
Mejerigiganten har nemlig besluttet sig for i stedet at
sætte fokus på mælkens friskhed. Fremover skal Lærkevang derfor sælges efter
konceptet ”24 timer fra gård til butik”. Det oplyser Arla i sit ejerblad fredag.
Det er ifølge marketingdirektør i Arla Danmark Jakob B.
Knudsen et vigende salg af Lærkevang, der har ført til beslutningen:
- De danske forbrugere har ændret indkøbsmønster i de
seneste år, og det er gået ud over vores specielle græsmælk. Mange, der
tidligere valgte Lærkevang, køber nu enten øko-mælk eller billigmælk i stedet,
siger Jakob B. Knudsen i ejerbladet.
Han forklarer, at forbrugerne ønsker så frisk mælk som muligt. Derfor vil Lærkevang fremover blive markedsført
som Arlas friskeste mælk.
Slut med daglig afhentning
Konsekvensen er, at Arla har opsagt alle nuværende
Lærkevangskontrakter. Det betyder blandt andet, at alle Lærkevang-leverandører i løbet af nogle uger ikke længere vil få mælken
afhentet dagligt.
Arla er nu i gang med at finde ud af, hvilke gårde der
fremover skal levere mælken til Lærkevang.