Fåreavlere vil fremme dansk lammekød

(LANDBRUG SYD) Det nye afsætningsselskab Dansk Lam a.m.b.a stormer frem efter blot få måneders virke. Målet er at få styrket afsætningen af lammekød til de danske forbrugere.

Det afskrækker imidlertid ikke det nye afsætningsselskab Dansk Lam a.m.b.a, der startede i november 2003 og som fra start havde 163 andelshavere. Et tal der allerede nu er oppe på over 200 fordelt over hele landet.

Forleden holdt Dansk Lam en reception for at markere indsatsen og den succes man har haft. Det skete i forbindelse med en reception i selskabets lokaler hos Landbocenteret i Aars.

Han erkender, at fåreavlen i Danmark i forhold til kvæg, svin og fjerkræ er af mindre betydning, men med det nye selskab håber man at kunne kendskabet og dermed afsætningen af dansk lammekød styrket.

Det sker blandt andet ved, at Dansk Lam tager sig af alt det praktiske omkring salg og distribution.

- Det muslimske marked er et stort marked for os. Det har samtidig betydet, at vi har allieret os med en partner til netop det marked, sagde Svend Erik Svenningsen, der samtidig oplyste, at man leder efter en tilsvarende partner til de traditionelle danske marked.

En partner betyder i denne forbindelse, at vedkommende selv kan stå for slagtning af dyrene. Og det er netop hvad den muslimske partner gør. Men også får og lam fra de bornholmske avlere slagtes ikke lokalt, men transporteres til et københavnsk slagteri på grund af afstanden.

- Fyn er også rigtig godt med, mens det kniber mere i Syd- og Sønderjylland. Vi har planlagt et informationsmøde i Sønderjylland, der vil finde sted i løbet af marts. Vi vil selvfølgelig gerne være godt repræsenteret i hele landet, oplyser Svend-Erik Svenningsen, der dog tilføjer, at man allerede har fået nogle henvendelser fra det sønderjyske.

Også overfor forbrugerne er målet at styrke indsatsen for at gøre dansk lammekød kendt og efterspurgt.

- Udviklingen går i retning af at forbrugerne køber udskæringer og forarbejdninger efter det enkelte måltid, forklarede Svend-Erik Svenningsen, mens han sammen med slagter Jens Munch fra Skagen viste eksempler på udskæringer og retter med lammekød.

Danske fåreavlere har i dag blot en markedsandel på mellem 15 og 20 procent. Svend-Erik Svenningsen oplyser, at målet er en fordobling i løbet af to år.

Læs også