Kødreklamer får fire gange mere fra det offentlige end plantereklamer
Formanden for Klimarådet, Peter Mølgaard, mener, at det er bekymrende, at offentlige fonde bruger mere end fire gange så mange penge på reklamer for kød og mælk sammenlignet med reklamer for plantebaseret mad, skriver Altinget.

Foto: Colourbox
Omtrent 29 millioner kroner fra offentlige midler blev brugt på reklamer for kød og mælk, mens kun 7 millioner kroner fra offentlige midler blev brugt på reklamer for plantebaserede alternativer.
Det skriver Altinget baseret på en analyse af tilskud fra fonde til produktion og reklame inden for landbruget. Flere, herunder formanden for Klimarådet, Peter Mølgaard, mener at denne fordeling er alt for skæv.
Formanden mener også, at støtten til reklamer modstrider regeringens mål om at fremme plantebaserede proteiner som bælgfrugter.
- Kampagner for kød kan gøre det sværere at drive en normalisering af klimavenlig kost, og de kan bidrage til folks oplevelse af, at det er normalt at have et stort indtag af animalsk kost. Det kan også bidrage til, at folk oplever det at spise mere plantebaseret og klimavenligt som noget, man gør i mere marginaliserede grupper, siger formand Peter Møllgaard.