En ny undersøgelse lavet for L&F viser, at hver tredje forbruger altid eller ofte køber økologi – de mangler dog viden om dyrevelfærd.
I en undersøgelse lavet for Landbrug & Fødevarer af Voxmeter siger hver tredje forbruger, at de altid eller ofte køber økologi.
Det betyder, at forbrugernes opbakning til økologiske fødevarer nu er på niveau med den, vi har set før i tiden. Dertil foretrækker tre ud af fire også, at de økologiske råvarer er produceret i Danmark.
Det skriver Landbrug & Fødevarer i en presseomtale af undersøgelsen.
Ejvind Pedersen, chefkonsulent for økologi i Landbrug & Fødevarer, glæder sig over, at forbrugerne er vendt hjem til økologien.
- Danmark er et af de førende lande inden for produktion og salg af økologiske råvarer, og jeg ser det derfor meget positivt, at forbrugerne nu igen vælger økologiske råvarer, når de handler, fortæller han.
Danskerne køber oftest deres grøntsager, frugt, æg og mejeriprodukter som mælk og ost økologisk, mens det ser anderledes ud, når det kommer til at vælge de økologiske muligheder inden for søde sager, samt bønner og bælgfrugter. Også økologisk kød og kødpålæg er noget, de danske forbrugere sjældnere vælger, når de køber ind.
Undersøgelsen viser desuden, at hver sjette forbruger ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion. Respondenterne blev spurgt om forskellige udsagn om dyrevelfærden i økologisk produktion, og det viser sig, at under halvdelen af respondenterne ved, at de økologiske køer kommer på græs, og at økologiske kyllinger vokser langsommere end tilsvarende konventionelle kyllinger.
Det ser Ejvind Pedersen som et tegn på, at forbrugerne mangler viden om de økologiske principper.
- Forbrugerne ved, at når de køber grøntsager og mejeriprodukter, så er det uden sprøjtemidler i produktionen, men når det kommer til de økologiske principper om dyrevelfærd, mangler de viden, fortæller han.