En ny industriel revolution venter lige om hjørnet. I det kommende Industry 4.0 vil fokus - også i landbruget - være på interaktion, automatisering, machine learning og brug af real time data.

For at kunne klæde sine kunder og brugere bedst muligt på til denne virkelighed har Farmbrella Group fået tilgang af Bjarke Eg Sørensen, der som stifter af CowConnect allerede har bevist, at danske AgTech-virksomheder kan nå langt ud i verden. 

Med titel af Business Development Manager skal den landbrugsuddannede fynbo hjælpe Farmbrellas kunder til at indfri deres fulde potentiale, og de første kunder er allerede begyndt at se på deres forretning med et justeret mindset.

- Vi hjælper med at få sat strategi og udsyn for virksomheden og medarbejderne, og vi arbejder med at udvikle vores medlemmers vovemod. Vi har i Farmbrella gjort os erfaringer, der kan give noget perspektiv på ejerledernes situation, og det bruger vi til at videreudvikle virksomhederne, så der er en klar strategi med det, de gør, forklarer Bjarke Eg Sørensen.

Når man sidder som ejerleder i en agrovirksomhed og skal håndtere vigtige opgaver som digital marketing og salgsstrategi, så har Bjarke Eg Sørensen selv oplevet, at man sidder ret alene, og at det er svært at finde samarbejdspartnere med et indgående kendskab til agro-segmentet og deres kunder. 

Ejerlederne i fokus

I Farmbrella har man ifølge direktør Christina Yding Hahn Elgaard i 2022 fokus på at accelerere platformen, og med ansættelsen af Bjarke Eg Sørensen er målet at få endnu bedre fat i ejerledere og virksomheder i den danske agrosektor. 

- Bjarke Eg Sørensen er en af de få indenfor AgTech i Danmark, der virkelig er lykkedes med at drive en startup frem til succes. Nu har vi i Farmbrella snart været i gang i to år, har opnået flotte resultater og har fået mange medlemmer på platformen, og det skal vi videreudvikle sammen med Bjarke Eg Sørensen, fortæller Christina Yding Hahn Elgaard.

Med Bjarke Eg Sørensen på holdet vil Farmbrella Group hjælpe virksomheder med at styrke den digitale synlighed, så de kan tiltrække og fastholde medlemmer og kunder i agrosektoren.  

- Vi bliver ofte spurgt om, hvordan vi i Farmbrella er lykkedes med at blive kendt i løbet af blot ét år. Den viden har vi samlet i nogle pakker, hvor vi hjælper vores kunder med at skabe et stærkt digitalt brand. Vi hjælper virksomheder med at gennemføre en digital udvikling, hvor vi hjælper med branding og synlighed, lyder det fra Christina Yding Hahn Elgaard.

Større fokus på startups

Samtidig med et øget fokus på den strategiske og digitale udvikling af kunderne, så er der i Farmbrella fortsat et stort fokus på at få videreudviklet services og at få uddannet flere bestyrelsesmedlemmer, så virksomhederne kan blive styret bedst muligt ind i fremtiden.

- For at medlemmerne kan få endnu mere ud af platformen, kommer vi i videre omfang til at tilbyde services, der kan understøtte medlemmerne og de virksomheder, de kommer fra. Farmbrella kommer i endnu højere grad til at have fokus på AgTech startups og ejerledere. Vi skal »enable change in agro« via de services vi tilbyder, forklarer Christina Yding Hahn Elgaard og uddyber, at det tætte samarbejde på tværs af virksomhederne i agrosektoren er vitalt, når landbruget som branche skal entrere Industri 4.0.

Om Bjarke Eg

Bjarke Eg Sørensen var som AgTech-iværksætter i 2017 med til at stifte succes-virksomheden CowConnect, hvor han frem til januar 2022 arbejdede som salgsdirektør. CowConnect blev i 2020 solgt til den britiske koncern AB Agri, der har 3.000 medarbejdere på verdensplan.

Bjarke Eg skal med sin store viden omkring opstart og internationalisering af virksomheder indenfor AgTech-området arbejde med produktudvikling og salg hos Farmbrella Group, der siden efteråret 2021 har haft kontor i Agro Food Park i Aarhus.