Orkla Danmark har besluttet at trække sig helt ud af den plantebaserede kategori. Fremover bliver det Orkla-ejede Dragsbæk, der står for både salg, udvikling og markedsføring af produkterne under brandet Greens’n’More.

Ifølge kommunikationschef Kim Ege Møller skyldes beslutningen, at området ikke længere leverer afkast, der matcher investeringerne.

Han peger samtidig på Dragsbæks stærke kompetencer som årsagen til, at opgaven flyttes dertil.

- Vores venner i Dragsbæk, der har overtaget de dele af Naturli’, som vi har arbejdet med, er ekstremt dygtige i hele den plantebaserede kategori. Derfor er det også naturligt, at de overtager hele mærket – og vi er ret sikre på, at de nok skal finde veje til at udvikle det, skriver han i en mail til FødevareWatch.

Dragsbæks adm. direktør Christian Munk kalder overtagelsen en »spændende udfordring« og ser fortsat potentiale i den plantebaserede retning, trods markedsstagnation.

Han pegede tidligere i år på et rekordår for virksomheden med 20 procents vækst, og understregede, at Dragsbæk netop vokser, hvor andre drosler ned.

Business