Danske fødevareeksportører presset i USA
En faldende dollar og nye toldsatser gør, at markedet i USA er mindre attraktivt for flere danske virksomheder.

Kartoffelselskabet KMC er blandt dem, der mærker konsekvenserne af nye toldsatser og en faldende dollar. Arkivfoto: KMC
Den danske fødevareklynge mærker et dobbelt pres i USA, hvor både ny EU-told på 15 procent og en svækket dollar gør danske varer dyrere.
Det beretter LandbrugsAvisen.
Den amerikanske dollar er siden nytår faldet med 10 procent, og det rammer eksportørerne hårdt.
Nogle af dem, som mærker konsekvenserne er kartoffelselskabet KMC, hvor Jesper Burgaard til avisen forklarer, at den svage dollar belaster forretningen lige så meget som tolden, og at kunderne har svært ved at acceptere prisstigninger drevet af valutakursen.
Bornholms Andelsmejeri har fået lavere toldsatser end før, men dollarens fald og et køligere amerikanske forbrugertempo har udfordret salget af Havarti og Danablu.
Også agroteknologivirksomheder rammes, og nogle endda af dobbelt told på op til 50 procent på stål og aluminium. Det har skabt tungt bureaukrati og usikkerhed om klassificering af reservedele, forklarer virksomheden Washpower, der efterlyser klare retningslinjer for de nye regler.








































