Ændrede vaner i blandt andet køkkenet under coronapandemien har givet ikke så lidt af et comeback til brun sovs. 

Det viser en opgørelse over søgning på opskrifter fra Karolines Køkken, oplyser Arla. Her er søgningen på brun sovs steget med massive 1.474 procent, og i det hele taget har søgnigen på sovseopskrifter været for opadgående. Også flæskestegssovs og bechamelsovs har oplevet stigende popularitet på sitet.

- Det er nogle store procentstigninger, der nok også afspejler, at folk har været nysgerrige og brugt mere tid på at søge efter inspiration. Men ikke desto mindre ser det ud til, at vi er blevet ekstra glade for sovs og steg. Det hænger formentligt sammen med, at danskerne ikke har kunnet komme på restaurant – og at mange har været afskåret fra at se den ældre generation, hvor steg og sovs traditionelt set oftere har en plads på menuen, siger leder af Karolines Køkken, Tove Færch. 

Besøg på culottesteg og wienerschnitzel er steget med næsten 700 procent i perioden. Det er dog ikke kun sovs og kød, der har været på menuen i de danske hjem. På top ti over opskrifter med de største besøgsstigninger på Arla.dk under corona er også hokkaidosuppe, laksetærte, falafler og fiskefrikadeller.

Top ti over største stigninger i besøg på aftensmadsopskrifter under corona på Arla.dk

  1. Brun sovs: Antal besøg er steget med 1.474 procent
  2. Æbleflæsk: Antal besøg er steget med 1.047 procent
  3. Hokkaidosuppe: Antal besøg er steget med 881 procent
  4. Fiskefrikadeller: Antal besøg er steget med 842 procent
  5. Falafler: Antal besøg er steget med 799 procent
  6. Laksetærte: Antal besøg er steget med 761 procent
  7. Bechamelsovs: Antal besøg er steget med 760 procent
  8. Flæskestegssovs: Antal besøg er steget med 735 procent
  9. Culottesteg: Antal besøg er steget med 690 procent
  10. Wienerschnitzel: Antal besøg er steget med 675 procent
24 procent af danskerne svarer, at corona-pandemien har fået dem til at lave mere mad, de aldrig har prøvet før, fx nye opskrifter eller nye ingredienser.

24 procent af danskerne svarer, at corona-pandemien har fået dem til at lave mere mad, de aldrig har prøvet før, fx nye opskrifter eller nye ingredienser.