Jo, jo. Der var da linet en flok røde Massey Ferguson-maskiner op på pladsen ved Hjallerup Maskinforretnings nye afdeling i Randers, der for nylig markerede indtoget i Østjylland med Åbent Hus, som trak omkring 450 gæster til.
Men det er indenfor – på salgskontoret, hvor kun en Massey-model i lille skala kan klemmes ind ad døren – at salgsdirektør Kurt Harbo ser de store perspektiver i den nye østjyske afdeling.
En 75 tommer fladskærm, et lydsystem, der kan få det til at ryste i gulvet, når mejetærskeren brummer hen over skærmen, og naturligvis en popcornmaskine og en stak colaer.
- Det er fremtiden. Man ser allerede bilbranchen satse meget på den her måde at vise deres produkter frem, i stedet for at skulle have en af hver model stående. Måske er vi to, tre, fire, fem år før tid, men det var nu chancen bød sig for at lave en ikke helt almindelig afdeling, siger Kurt Harbo.
- Det er mindre pladskrævende og sparer os for at have 50 maskiner på lager, men det giver os også muligheden for at vise kunden præcis, hvad han vil se. Her kan han se, hvordan halmen kører igennem mejetærskeren, og hvilke muligheder der er. Det giver meget bedre indsigt end en død maskine i en udstilling, siger salgsdirektøren, og pointerer, at de maskiner, nutidens landmænd køber ofte har så specifikke opgaver, at det sjældent er standardvaren fra udstillingen, der bliver købt.
I alt har man 650 kvadratmeter at brede sig på i den nye Randers-afdeling.
 

Opbakning fra Agco

En af forudsætningerne for det alternative koncept i de tidligere TDC-lokaler i Randers, er at man i forvejen har mere traditionelle afdelinger i Hjallerup, Støvring, Aars og Hjørring, hvor man kan se maskinerne i levende live, mens større maskiner, der ikke passer ind i værkstedet i Randers eller kan repareres ude hos kunden, også kan køres nordpå.
Hos Agco Danmark, der producerer Massey Ferguson-maskinerne, er administrerende direktør, Bo Gade, også helt med på konceptet.
- Det er rart, at der nogle, som tænker anderledes, for det her er vejen frem i stedet for hele tiden at tænke i bygninger, bygninger og bygninger, som kunden jo i sidste omgang kommer til at betale for. Her har man fundet et koncept, hvor man stadig har staben til at servicere og montører til at køre ud, og hvis det er nødvendigt har man stadig en lastbil, der kan fragte maskinerne videre til et andet værksted i Støvring eller Aars, siger Bo Gade.
- Vi er virkelig på nakken af vores forhandlere i forhold til at tænke nye måder til at udfordre den traditionelle tankegang.
 

Stort potentiale

Hverken Bo Gade eller Kurt Harbos ambitioner stopper dog ved en fladskærm og en popcornmaskine.
- Noget af det man ser, når man kommer rundt til producenterne rundt omkring i verden er virkelig hightech. Man bliver lukket ind i et sort rum og får et par briller på, og så føler man pludselig, at man sidder i en mejetærsker og kan afprøve, hvordan alt virker, siger Bo Gade.
Kurt Harbo tror da også på, at man med tiden finder et par virtual reality-briller frem i Randers.
- Forhåbentlig kommer man snart til at se 10 mand sidde med briller på her i vores biograf. Det er oplagt både i forhold til salg af maskiner, men også til kurser, hvor landmændene skal få endnu bedre indsigt i, hvad de kan med deres maskiner, siger salgsdirektøren.
- Men vi har lang vej endnu. For at få det optimale ud af konceptet kræver det, at vi får produceret nogle rigtig gode og brugbare videoer. Det skal ikke bare være noget, man selv kan finde på nettet derhjemme, og så er det vigtigt, at det faglige er i højsædet. Samtidig skal det også være underholdende og få kunderne til at tænke wauw. Jeg vil vurdere, at vi lige nu kun er på 10 procent af, hvad vi med tiden gerne vil have ud af konceptet, men nu er vi i gang med at prikke lidt til fremtiden, siger Kurt Harbo.
 

Ud i virkeligheden

Lige nu er der ansat tre mand på lageret, mens man har to mand på værkstedet samt en sælger. Målet er, at værkstedet med tiden kommer til at beskæftige otte mand, så man i alt bliver 12 ansatte i afdelingen.
Og selvom en del af konceptet er biografen, regner sælger Henrik Krogh Mogensen ikke med at skulle bruge al sin tid på popcorn og film.
- Vi skal ud til kunderne og få en snak og køre en masse demoer. Biografen er en del af konceptet, men vi har bestemt også tænkt os at komme ud i den rigtige verden, siger Henrik Krogh Mogensen, inden Kurt Harbo tilføjer.
- Ligesom vi håber, at vores montører hernede får en fordeling mellem at være ude og hjemme på 80/20, er målet også, at Henrik bruger omkring 80 procent af sin tid ude hos kunderne.

 

 

Maskiner