– Det er altid skidt at gå i kamp med forbrugerne. Vi skal spille positivt med og levere varen, som bliver efterspurgt – både i forhold til politikerne og forbrugerne. Hvis de vil betale for det, vil vi også gerne levere, lød det fra Landbrug & Fødevarers viceformand, Thor Gunnar Kofoed, der var blandt indlægsholderne på LandboNord, Agri Nord og NF Plus’ fælles årsmøde på Halkær Kro forleden.

Mødet havde rekordstor tilslutning med 75 tilmeldte.

Og ifølge viceformanden – der i øvrigt selv driver økologisk landbrug på Bornholm – har økologien masser at byde ind med.

- Økologien har nogle særlige fordele i forhold til den fremtid, vi kigger ind i. For eksempel skal mange af de arealer, man vil tage ud af landbruget fortsat plejes. Som jeg ser det, kan det kun ske via økologi. Og her skal I altså ikke sove i timen, fastslog viceformanden, der i det store klimabillede ikke ser den store forskel på konventionel og økologisk drift i Danmark.

- Faktum er, at vi - uanset om vi er økologer eller konventionelle - er blandt de mest klimavenlige landbrug i verden, konstaterede han.

Direkte til forbrugeren

I forhold til forbrugeren, mener Thor Gunnar Kofoed til gengæld, at økologerne har en 1-0-føring. En føring der skal udnyttes, når varerne skal afsættes.

- En alt for stor del af indtjeningen på økologiske varer, går direkte til supermarkederne, som er fløjtende ligeglade med økologi, og kun sælger det, fordi det er det, de tjener mest på. Der synes jeg, man skal kigge mere på de muligheder, der ligger i nærmarksforsyning – altså det direkte salg til forbrugeren, sagde han.

- I har alt det, forbrugeren ønsker: Jeres navn og jeres produkter. I skal sælge det gode landmandsliv, for mange i storbyerne drømmer faktisk om det liv, de tror, I har. Der er ingen andre, der kan lægge deres sjæl i produkterne, som I kan. Derfor skal I sælge jeres ansigt og jeres sjæl, fortsatte Thor Gunnar Kofoed, der opfordrede landmændene til at gå sammen om at sælge deres produkter i lokalområderne.

- Der er absolut basis for at udvikle på den økologiske produktion og vi skal finde nye former, der kan være med til at udvikle markedet, konstaterede viceformanden, der også pegede på CO2-certifikater som et af fremtidens store forretningsområder