Nyt selskab skal sætte turbo på salg af økonomiprogrammer til landbruget

16 rådgivningsvirksomheder har netop etableret et fælles selskab, der blandt andet overtager landbrugets økonomiprogram InterCount fra Landbrug & Fødevarer. Målet er at sætte turbo på salget af det populære program, der netop har rundet 9.000 kunder.

Mere end 9.000 virksomheder bruger i dag landbrugets økonomiprogram InterCount, der blev lanceret i starten af 2023. Og i fremtiden skal endnu flere virksomheder bruge det populære program.

Sådan lyder det fra ejerkredsen bag det nyetablerede selskab DLBR P/S, som netop har overtaget InterCount fra den hidtidige ejer Landbrug & Fødevarer. Selskabet er etableret af 16 rådgivningsvirksomheder og skal fremover stå for driften og salget af programmet.

- InterCount er markedets mest automatiserede økonomiprogram og giver kunderne store fordele i den daglige økonomistyring og bogføring. For eksempel kan programmet med AI sammenstille og analysere ens økonomiske realtidsdata, så man får et grundlag til at træffe fremtidige beslutninger om virksomheden. Med det nye selskab vil vi skrue op for væksten, så endnu flere virksomheder får gavn af InterCount, siger bestyrelsesformand Uffe Bertelsen fra DLBR P/S.

Giver én fælles indgangsdør

De 16 rådgivningsvirksomheder fortsætter uændret sideløbende med ejerskabet af det nye selskab. Udover InterCount overtager DLBR P/S også de digitale økonomiløsninger Ø90, Dashboard, eOverblik og Business Rate fra Landbrug & Fødevarer.

- Vi lægger ejerskabet af de digitale løsninger på økonomiområdet ud i et fælles selskab, fordi det giver én indgangsdør for vores leverandører og partnere. Samtidig tror vi på, at vi får den bedste langsigtede udvikling af løsningerne, hvis rådgivningsvirksomhederne tager et reelt, fælles ansvar for sammen at drive løsningerne ind i fremtiden, siger Uffe Bertelsen.

De 16 rådgivningsvirksomheder, der har stiftet det nye selskab, er LandboNord, Velas, Fjordland, Spiras, Agri Nord, Vestjysk Landboforening, VKST, Landbrugsrådgivning Syd, NF Plus, Odsherreds Landboforening, Landwirtschaftlicher Hauptverein für Nordschleswig, Sagro, Rådgivningscenter Nord, Østdansk Landboforening, Patriotisk Selskab og Agrovi.

Skal styrke nuværende rådgivning

Udover at drive digitale løsninger er tanken, at det nye selskab kan være med til at positionere og styrke den nuværende landbrugsrådgivning i Danmark til i fælles front at forpligte sig på andre tiltag, der giver fordele for kunder og aktionærer.

- I rådgivningsvirksomhederne samarbejder vi i dag på en række øvrige områder udover de digitale løsninger. Også dette samarbejde vil vi optimere, udvikle og organisere i selskabet – oplagt inden for klima- og bæredygtighedsområdet. På længere sigt håber vi, at vi med det udbyggede forretningsgrundlag kan understøtte den generelle innovation inden for landbrugserhvervet, siger Uffe Bertelsen.

Læs også