Skov-kampagne med direkte adresse til grøn trepart
»Takket være skoven«-kampagne fra Hedeselskabet sætter fokus på skovrejsningsplanerne i forbindelse med den grønne trepart.

»Takket være skoven« er en ny skov-kampagne, der sætter fokus på skovens værdi i forhold til den grønne trepart. Arkivfoto
Der skal rejses 250.000 ha skov i Danmark. Kampagnen »Takket være skoven«, som Hedeselskabet står bag, spiller direkte ind i regeringens skovrejsningsplaner og de igangværende lokale trepartsforhandlinger med fokus på alt det, som et velfungerende og aktivt skovbrug bidrager med.
Den grønne trepart har sat tydeligt fokus på, hvor stor værdi Danmark har af aktivt skovbrug og skovrejsning. Det gælder i forhold til CO2-optag, produktion af materialer til den grønne omstilling, beskyttelse af drikkevandet mod forurening, mindskning af kvælstofudvaskning til vandmiljøet, fremme af natur og biodiversitet og friluftsliv – skovbruget bidrager til det hele.
I øjeblikket arbejder de lokale grønne treparter på højtryk for at bidrage til, hvordan vi finder de store arealer, som skal omlægges til bl.a. skov, og hvordan man sikrer, at omlægningen sker bedst muligt, så man får mest muligt for pengene.
Kampagnen »Takket være skoven« er derfor en venlig reminder om, at det aktive skovbrug bidrager til at løse en række af vores største samfundsudfordringer. Det gælder i forhold til at håndtere velkendte udfordringer som klimadagsordenen, miljøudfordringer og biodiversitetskrise.
Og det gælder ikke mindst udfordringer med ressourceknaphed og forsyningssikkerhed, der, siden den grønne trepartsaftale blev vedtaget, kun er kommet endnu højere på den politiske dagsorden. Også her kommer træ til materialer, produkter og energi til at spille en stadig større rolle.
Skovenes værdi
Skovenes store og højaktuelle værdi for samfundet er årsagen til, at Dansk Skovforening, Hedeselskabet, Skovdyrkerne og TMI – Træ- og Møbelindustrien er gået sammen i Partnerskab for Dansk Skovbrug om at lancere kampagnen »Takket være skoven«, der sætter fokus på alle de ting, de danske skove bidrager med.
- Den Grønne Trepart er en gigantisk opgave. Og den kommer til at skulle finde en række svære balancer mellem landbrug, skovbrug og natur. Med kampagnen vil vi gerne sætte fokus på, hvor meget nyttigt og positivt det aktive skovbrug bidrager med, siger Anders Frandsen, Direktør i Dansk Skovforening i en pressemeddelelse.
- Skoven bliver mere og mere vigtig i fremtiden. Den er krumtappen i den grønne trepart og skal her være med til at løse en lang række af Danmarks udfordringer med klima, miljø og natur, men skoven er også en afgørende del af det biogene kulstof, som bliver fremtidens kulstofressource, når vi ikke længere henter kul og olie op af undergrunden. Derfor er denne kampagne vigtig – for skoven er vigtig, siger Torben Friis Lange, administrerende direktør, Hedeselskabet.
- Det absolut bedste, vi kan gøre for de kommende generationer, er at rejse mere skov i Danmark. Nye skove styrker klimaindsatsen, beskytter vores drikkevand og skaber plads til natur og biodiversitet. Når vi samtidig dyrker skovene, får vi adgang til træ. Et klimavenligt og fornybart byggemateriale, der lagrer CO2 og kan erstatte stål, beton og andre klimatunge materialer, siger Michael Sheedy Gehlert, skovbrugsdirektør ved Skovdyrkerne.
- Skovrejsning er et af de bedste værktøjer til at sikre landbrugets klimareduktioner. Gevinsten bliver allerstørst, når de produktive skove i fremtiden også leverer træ til byggeri, møbler og andre langvarige produkter, der lagrer CO2, siger branchedirektør i TMI, Tanja Blindbæk Olsen.