Solen skinner på Teknik Partner på Bornholm
Teknik Partner, der leverer udstyr til overvågning, vejledning og rådgivning, har kun eksisteret i knapt halvandet år, men har for alvor slået deres navn fast. Blandt andet på Bornholm.

Mindst en gang hver anden måned starter Jesper Kiib Nielsen eller makkeren Phillip Andersen bilen op og kører til Bornholm for at servicere Teknik Partners kunder på klippeøen.
Det kan godt være, at der kun er to ansatte hos Teknik Partner, der tilbyder løsninger, rådgivning og service på IT-området, og særligt har et godt øje til landbrugs- og fødevarebranchen.
Men Jesper Kiib Nielsen og hans kollega, Phillip Andersen, skal om ikke købe stærkt, så i hvert fald være hurtige på tasterne, for der er rigeligt at se til i virksomheden i Givskud i Østjylland. Et af stederne er Bornholm, hvor Teknik Partner servicerer en række kunder.
Og på trods af den lange afstand har de to efterhånden fået et godt kendskab til klippeøen via jævnlige besøg.
- Vi sigter efter at være derovre en gang hver anden måned, og ellers selvfølgelig efter behov. Men det er lidt forskelligt, hvornår vi lægger vejen forbi, for vi samler opgaver sammen, alt efter hvornår det er på året, siger Jesper Kiib.
Hele pakken
Og der er typisk lidt af hvert på paletten fra gang til gang, når turen går til solskinsøen, fortæller han. For Teknik Partner vil gerne levere hele pakken til kunderne.
- Vi står for den komplette IT-drift hos den enkelte landmandskunde, så det vil sige rådgivning og service om alt lige fra en ny PC, brug af trådløse løsninger, til kameraovervågning, antivirus og backup, siger han, og fortsætter:
- Og selv om der er seks timers transport, er der egentlig ikke forskel på, hvad vi laver på Bornholm og i resten af i Danmark. Vi har dem kørende på præcist samme måde som hos de kunder, der bor 10 minutter væk.
Klar fordel
Ifølge Jesper Kiib er Teknik Partners ekspertise specifikt i forhold til landbrug en stor fordel, og det giver dem et forspring, blandt andet på Bornholm.
- Der er selvfølgelig andre IT-folk på Bornholm, men de kender ikke så specifikt til de fagprogrammer, der er rettet specielt til landbruget, som vi går. Og det er noget, vores kunder sætter pris på, siger han.
Og det er ikke kun et spørgsmål om at kunne symptombehandle i forhold til eventuelle udfordringer, når der aflægges visitter på solskinsøen.
- Vi har et stort fokus på at kunne forebygge eventuelle udfordringer, når vi er på besøg. Hvis vi er der, så ved vi også, at der går lidt tid, inden vi vender tilbage, og så forbereder vi ting, siger han og fortsætter:
- Man sørger jo altid for at alt er opdateret og kørende, og man er hele tiden forebyggende på udstyret, og holder godt øje med, hvor længe det kan holde og så videre, siger Jesper Kiib.
Strukturudvikling
Der kan være god ræson i at investere i udstyr til blandt andet overvågning. For det kan være svært at bevare overblikket for en landmand i den daglige drift, især hvis der hører flere ejendomme til den samme bedrift.
- Der er nogle af landmændene, der er begyndt at få flere ejendomme, og så er det klart, at hvis man har en ejendom, der ligger 10-20 km væk skal det helst være nemt lige at kunne logge på fodringsanlægget hjemmefra, og lige se, at alt kører som det skal, eller kunne holde øje med andre ting, siger Jesper Kiib.
Det er kun halvandet år siden, han og makkeren startede Teknik Partner op, og selskabet har siden oplevet pæn vækst.
- I dag har vi jo kunder fra Frederikshavn til grænsen i vest, og så helt over til Bornholm, så vi har udvidet over hele landet, og vi er ikke bange for at tage kunder over hele landet.
For Teknik Partnerer det væsentligt at kunne give en personlig betjening til kunderne, lyder det fra Jesper Kiib.
- Det er jo klart, at meget af det, kan vi klare hjemme fra kontoret, for eksempel support, men i og med at vi ikke er kæmpestore, har vi mulighed for at være meget mere personlige overfor vores kunder.
25 års erfaring
Trods den pæne vækst er der fortsat kun to ansatte i Teknik Partner, men det giver visse fordele, påpeger Jesper Kiib.
- Vi kender dem, og de kender os, og det gør også, at når de ringer med et problem, så får de fat i en, der ved, hvad det går ud på fra første færd, og oplever ikke at få fat i en ny fra gang til gang, siger han.
Han og makkeren har til sammen 25 års erfaring på området, men en udvidelse af medarbejderstaben ligger ikke lige for, afslører Jesper Kiib.
- Hvis vi kommer dertil, hvor vi ikke kan følge med mere, så vil vi gerne være en mand mere. Men det er kun noget, vi skal gøre, så længe vi kan blive ved med at levere den gode personlige service, som jeg synes, vi kan, siger han og fortsætter:
- For det er en tillidssag, så der behøver man ikke at skulle snakke med en ny hver gang. Store virksomheder er sjældent det bedste i forhold til it og vejledning, da det kan være svært at have en fast rådgiver. Hos os ved folk at de får fat i en, der har været på besøg, som de kan sætte ansigt på, og så får de hele pakken på én gang.
Med liv og sjæl
Dog kan arbejdsdagene blive lidt lange i ny og næ, indrømmer han.
- Vi går op i tingene med liv og sjæl. En typisk arbejdsdag kan være op mod 16 timer. Og når landmænd spørger om, hvornår vi har åbent, så plejer jeg at sige, at vi holder lukket, når de holder fri.
- Og når de så siger, at de aldrig holder fri, så er svaret, at det gør jeg heller ikke så!
Men trods den personlige kundebetjening spredt ud over landet, er der også tid til andre ting, fortæller Jesper Kiib.
- En af de ting, vi gør rigtig meget ud af, er at lave ting, der hjælper folk i hverdagen, og derfor så prøver vi hele tiden på at udvikle nye ting, specielt indenfor kameraovervågning, siger han og uddyber:
- En ting er at kunne bruge det i forbindelse med tyveri, noget andet er at kunne bruge det i hver dagen. Der har vi jo kunder, der har helt op til 20-25 kameraer siddende rundt på ejendommen, som de bruger til at kunne holde øje med siloer, korngrave og så videre.
Jesper Kiib har en fortid i et andet IT-firma, og har arbejdet sammen med sin nuværende makker, Phillip Andersen i Teknik Partner siden april 2020.