Sparer halv million uden servicekontrakter

To jyske mælkeproducenter har droppet deres robot-serviceaftaler med Lely. De var for dyre, mener landmændene. Hos Lely afviser man at tage for høje priser.

En halv million kroner. Det er i runde tal den besparelse, to jyske mælkeproducenter har ved at stå udenfor Lelys servicekoncept. 

Leif Philipp har otte Lely-malkerobotter uden servicekontrakter på sin bedrift ved Brørup. Og han anslår, at han derved sparer 250.000-300.000 kroner årligt.

Hans kollega Kees van der Meer i Arrild sparer mindst 200.000 kroner på service. Dertil kommer besparelser på sliddele og rengøringsmidler, som han tidligere kontraktmæssigt har været tvunget til at købe hos Lely.

Ikke for dyre
Begge landmænd ærgrer sig over, at de ikke kan få konkurrencedygtige servicekontrakter.

Hos Lely Center Rødekro, der tidligere havde Kees van der Meer på en super-servicekontrakt, afviser indehaver Claus F. Brodersen imidlertid, at servicekontrakterne er for højt prissat.

- Vi er ikke for dyre. Og jeg synes ikke, den aktuelle debat er saglig. Når man tegner en super-servicekontrakt hos os, så tegner man jo en forsikring. Den betyder, at vi løfter risikoen. Derfor skal der være en margin at gøre godt med, forklarer Claus F. Brodersen.

Udviklings- og rådgivningschef hos LandboSyd i Aabenraa, Anders Andersen, vurderer dog, at der er mange utilfredse mælkeproducenter med servicekontrakter på malkerobotter.

- Og er man utilfreds, stopper man jo på et tidspunkt, og man anbefaler heller ikke andre at blive kunder i butikken. Det er realiteter, robotfirmaer som Lely er nødt til at håndtere, siger han.   

Læs også