Salget af plantedrikke gik i stå i 2022

Foto: Oatly
Salget af de såkaldte plantedrikke, der typisk er lavet på afgrøder som f.eks. havre og konkurrerer med mejeriprodukter, led i 2022 et knæk efter flere år med vækst. Det skriver Fødevarewatch.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af plantedrikkene satte rekord i Danmark i 2021 med et volumensalg på 17.449 ton, men dalede det efterfølgende år til et salg på 15.898 ton.
Det betyder, at salget af plantedrikke fortsat ligger under f.eks. kernemælk i Coop, skriver mediet. Flere detailkoncer som Dagrofa og Coop meddeler dog Fødevarewatch, at man forventer at se stigende salgstal for plantedrikkene i sine butikker i 2023 og 2024.
Samme toner lyder det fra en af de største producenter af plantebaserede erstatningsfødevarer i Danmark, Naturli’, der også melder om vækst i salget af sine produkter.