Om det er et byggeprojekt, som skal have flyttet tusindvis af kubikmeter jord, grus til en grusvej eller et læs sand til en ny indkørsel, så er Jysk Transportservice klar.
Når Jysk Transportservice kører to lastbiler ind på en dobbeltstand på Hobro Dyrskue, er det med det formål at blive set.
Set af de lokale fra parcelhus-kvartererne, set af landbruget og set af det lokale erhvervsliv og industrien.
For corona og senere Ruslands invasion af Ukraine fik transportvirksomheden til at kigge indad, da byggeriet stagnerede og brændstofpriserne buldrede i vejret. »Tjener vi penge på det, vi laver?« måtte virksomheden spørge sig selv. Det førte til, at Jysk Transportservice ændrede retning, for i høj grad at satse på det lokale.
- Vi blev enige med os selv om, at vi er lokale. Det hedder 9610 og så er det 50 kilometer derfra, siger Rene Falkenberg, som er direktør i virksomheden.
Lokal forankring og samarbejder
Førhen kørte de grønne lastbiler, som tidligere bar navnet Nørager Vognmandsforretning, nemlig både i Skagen, ved grænsen og på Sjælland, men med høje diesel-priser har virksomheden valgt at koncentrere sig om lokalområdet.
Direktøren erkender, at en afstand på 50 kilometer, er en hårfin balance, men at man i dag samarbejder med andre virksomheder, hvilket muliggør Jysk Transportservices nye fokus om nærhed og lokalforankring.
- Vi samarbejder blandt andet med OT Transport i Randers, som også kommer med til Hobro Dyrskue, siger Rene Falkenberg.
- Det er bedre at sælge en opgave, end at sige nej til en opgave, supplerer Kim Rasmussen gennem sit genkendelige lange skæg. Han er kørselsleder i virksomheden.
Vil styrke samarbejdsrelationer
Jysk Transportservice råder over fire krog-lastbiler, som primært kører med sten, sand og grus. Blandt andet i forbindelse med bygge- eller nedrivningsopgaver. Men også med kosand til sengebåse og flis til varmeværkerne.
- Vi er en lille del af virksomheden, men den lokale del, siger Kim Rasmussen.
For hvor de fire lastbiler under Jysk Transportservice, kører i nærområdet, kører der 42 grise-biler over det meste af landet. Grisebiler, som hører under Jysk Dyretransport, som er ejet af Jysk Transportservice.
Klar til Hobro
Der er knap 60 ansatte, og et par stykker af dem er klar til at møde de lokale i Hobro.
- Der kommer mange mennesker fra Hobro og opland. Så jeg tror, vi rammer rimelig godt, det vi gerne vil i forhold til området, siger Kim Rasmussen, som sammen med Pia Olsen fra kontoret, er drivkræfterne bag deres deltagelse på Hobro Dyrskue.
Her er de klar med en stor sandkasse til de mindste og konkurrencer for både store og små, foruden de to store lastbiler.
Virksomheden håber på, at mange vil komme og hilse på, og især at flere private får øjnene op for virksomheden.
- Folk ser jo vores biler. Men de skal vide hvem vi er, hvad vi kan og hvor vi hører hjemme, det er det vi gerne vil bruge dyrskuet til, siger Kim Rasmussen, mens direktøren supplerer:
- Vi vil bare gerne prøve at være lokale. Det er indgangsvinklen til Hobro Dyrskue men også til virksomheden, forklarer Rene Falkenberg.
- Og så vil vi give en god service. Det går aldrig af mode, smiler direktøren.