Kød, kartofler/ris/pasta og noget grønt til.
Sådan tænker forbrugerne, og det er en udfordring, mener ingrediens- og emballagevirksomheden Procudan. Derfor søger den nu input fra studerende og eksperter i det åbne innovations-event, InnovateFood.dk, der er skabt af Danish Food Cluster.
Eventet afholdes i samarbejde med Københavns Universitet.
- Udfordringen med plantebaserede produkter er, at når forbrugerne tænker på aftensmad, så tænker de oftest på kød først, så en af udfordringerne ved at vælge plantebaserede alternativer er forventningen om, at det skal have de samme smagsmæssige egenskaber som kød, for eksempel den stegeskorpe, som mange holder af ved kødet, i det plantebaserede, fortæller Michael Bom Frøst, som er lektor i sensorik på Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet og som også er med som ekspert på Procudans case.
41 procent af forbrugerne oplever udfordringer med at skifte til mere plantebaseret kost, hvoraf cirka 57 procent ikke kender til alternativer, der smager lige så godt som de animalske produkter, de plejer at spise. Det viser en undersøgelse fra Voxmeter.
Så på trods af at danskerne ifølge en undersøgelse fra Coop er positive overfor en grønnere kost, så er der langt fra tanke til handling.