Tættere samarbejde giver mere lokalt nærvær

Hallund Staldservice er blevet Skiolds nordjyske servicepartner. Hos Skiold ser man frem til mere lokalt nærvær, mens man i Hallund glæder sig til at kunne tilbyde endnu flere produkter.

Med det styrkede samarbejde med Hallund Staldservice, forventer Skiold endnu bedre dækning af det nordjyske område.

Anders Larsen har makket med foderanlæg fra Skiold, siden han var 15 år gammel – det er efterhånden ved at være 35 år siden - og siden han sammen med sin hustru, Annemarie Larsen, i 2004 startede Hallund Staldservice ved Brønderslev, har anlæg og reservedele fra Sæby-virksomheden haft fast plads på lageret.

Samarbejdet med Skiold har dog aldrig været så tæt, som det er nu.

Hallund Staldservice er nemlig blevet såkaldt servicepartner for Skiold – et koncept, der kommer til at dække over 3-5 samarbejdspartnere fordelt over hele landet, fortæller Skiolds Aftermarket Manager, Martin Holm Pedersen.

- Vi har selv omkring 40 teknikere, som gør et stort arbejde i forhold til service og vedligehold, men vi mærker en stærk efterspørgsel på vores produkter og vil gerne være endnu mere nærværende lokalt. Det kan vi blive med en samarbejdspartner som Hallund Staldservice, der har et større lokalkendskab og en større fleksibilitet end vi som produktionsvirksomhed har, fortæller Martin Holm Pedersen, der glæder sig over, at man med Hallund Staldservice nu er godt dækket ind i Vendsyssel og Himmerland.

- Vi har kigget efter samarbejdspartnere med et godt ry og lang erfaring og ikke mindst virksomheder, der kender vores produktgrupper og har stor teknisk indsigt i dem, uddyber han.

Endnu flere reservedele

Netop fleksibilitet er et af nøgleordene for Hallund Staldservice, hvor ejerparret kun har få meter fra stuehuset til det nybyggede lager.

- Selvfølgelig er vi ikke altid hjemme, men hvis nogen akut mangler en reservedel, kan vi altid finde en måde at få den låst ud på. Og selvom vi altid har stilet efter at have mange ting på lager, er planen fremover at have endnu flere reservedele klar, fortæller Annemarie Larsen, der senest 1. marts også bliver i stand til at servicere kunder i forhold til vådfodring – et nyt område af forretningen, der kommer i naturlig forlængelse af de 2.600 nye kvadratmeter lagerplads, der stod klar i 2019.

- Vi har altid haft den holdning, at hvis vi har tingene på lager, så skal vi også nok få dem solgt. Det dur ikke, at kunderne skal vente i flere dage, når de først har bestilt. Derfor vil vi gerne have så meget som muligt på lager, og er også glade for, at vi nu kan tilbyde løsninger i forhold til vådfoder, som vi indtil nu ikke rigtig har gjort det i, mens mølleri også kommer til at fylde endnu mere end det hidtil har gjort, siger Anders Larsen, der på sigt godt kunne forestille sig, at de nye tiltag kommer til at føje endnu flere biler og ansatte til Hallund Staldservice, der i dag beskæftiger 10 personer – inklusiv ejerparret selv – og råder over fem servicebiler, der rykker ud til stort set alle opgaver, der har med indendørs staldteknik at gøre.

- Det kan godt være, at vi skal ud og investere i en eller to biler mere, spår han.

Udnytter tiden   

Mens kunderne stort set aldrig risikerer at gå forgæves hos Hallund Staldservice, er reservedelshåndteringen mellem familien Larsen og Skiold også blevet opgraderet.

- Vi prøver at udnytte tiden bedst muligt. Derfor er Annemarie og Anders også nogle af de første, der er kommet i gang med at bruge vores webbaseret reservedelskatalog. På den måde undgår man en masse ringen frem og tilbage, og vi får samlet alle ordre ad én omgang, forklarer Martin Holm Pedersen, der også ser frem til at give medarbejderne hos Hallund Staldservice og de øvrige servicepartnere et endnu større indblik i Skiolds produkter.

- Med aftalerne med vores nye servicepartnere, forpligter vi os til at sørge for at alle medarbejdere er fuldt opdaterede på vores produkter. Der vil der fremover også blive afholdt kursusdage mindst én gang om året, siger After Market Manageren.

Stolt over tæt samarbejde

Og selvom Anders Larsen med sine små 35 års erfaring føler, at han har ret godt styr på alle detaljer i langt de fleste Skiold-anlæg, glæder han sig over at været blevet flettet endnu mere sammen med foderanlægsproducenten.

- At vi har holdt fast i Skiold gennem alle årene har måske noget at gøre med, at det var nogle af de første anlæg, jeg havde i hænderne, men det er bestemt også fordi at det er anlæg, jeg ved virker. Derfor er jeg også stolt over, at der står Skiold på mine biler, siger Anders Larsen, der stadig oplever at køre ud med reservedele til anlæg, der blev installeret, før hans tid.

Det sætter endnu større krav til lagerkapaciteten.

- Der er anlæg, som har rigtig mange år på bagen. De har i mellemtiden fået opdateret styresystem og så videre, men selve grundanlægget er stadig som det oprindelige. Derfor kan vi heller ikke tillade os at udfase de gamle reservedele, selvom, der er kommet nye til, fortæller Martin Holm Pedersen, der vurderer, at fordelingen mellem gamle og nye foderanlæg er godt fordelt på de danske bedrifter.

Med den nuværende travlhed hos både Skiold og Hallund Staldservice er andelen af nye anlæg dog i god vækst.

- På trods af corona, havde landbruget et godt år i 2020. Det kan vi også mærke i ordrebøgerne. Men med gode priser er der altså heller ikke tid til nedbrud. Derfor er vi også glade for, at vi med vores servicepartnere nu kan tilbyde endnu bedre service, konstaterer Martin Holm Pedersen.

Læs også