En gris uden korrekte fødevarekædeoplysninger giver store stop på slagtekæden og i værste fald slagtning til veterinært beslag, som har økonomiske konsekvenser. Derfor er det vigtigt, at der er sammenhæng mellem det leverandørnummer grisene tilmeldes på, og det leverandørnummer grisene er mærket med. Det oplyser Danish Crown i nyhedsbrevet Nyt fra Danish Crown Pork.

- Vi oplever desværre lidt for ofte at modtage grise, der ikke er tilmeldt korrekt, og det giver store udfordringer for slagteriernes drift. En korrekt tilmelding sikrer fødevarekædeoplysningerne, sikrer sporbarheden og korrekt afregning, og det giver samtidig et optimalt flow på slagtestederne, så det er enormt vigtigt, at detaljerne er på plads, siger Nicolaj Nørgaard, der er daglig leder i Danish Crown Ejerservice.

Det er især i tilfælde, hvor der er flere leverandørnumre på et CHR-nummer, at der kræves særlig opmærksomhed. Her skal leverandørnummeret i sms’en ved afhentning stemme overens med de grise, der udleveres. Hvis det ikke er tilfældet, skal Centralplanlægningen kontaktes på 7696 4600, så læsset kan rettes til.

- Vi opfordrer til at have en god dialog med planlæggeren, så der altid er sammenhæng mellem tilmelding og afhentning både i forhold til leverandørnummer og antal. Vi har desværre i enkelte tilfælde været nødt til at reducere i antallet af leverandørnumre, hvis der gentagende gange ikke tilmeldes korrekt, siger Nicolaj Nørgaard.

Hvis der flyttes grise fra en ejendom til afhentning på en anden ejendom – for eksempel ved udlevering på vogn, er det vigtigt, at man fortsat tilmelder grisene på det leverandørnummer, de er mærket med og samtidig tilføjer afhentningsadressen i bemærkningsfeltet på tilmeldingssiden.