Det går godt hos Bjarneagergårds Traktorservice, som er en enkeltmandsvirksomhed. Her kører Kurt Andreasen ud fra sin base i Haslev, og han har travlt.

- Det har aldrig været et problem at skaffe kunder nok. Jeg har rigeligt at lave, siger Kurt Andreasen, der har en bred baggrund i maskinservicebranchen, og blandt andet har været ansat hos Johs Mertz i Faxe.

Men for ham har det været det helt rigtige at gå solo.

- Det har været det bedste, jeg har gjort, da jeg startede op som selvstændig. Jeg har altid arbejdet med maskiner, og er udlært i landbrugsmaskinbranchen. og så har jeg arbejdet med New Holland og Case IH, indtil jeg startede som selvstændig. Jeg var hos Mertz i Faxe, og jeg har også været andre steder.

Den brede baggrund har været med til at fylde hans ordrebog op, fortæller han.

- Det er blandt andet derfor, at jeg har så meget at lave, som jeg har. For jeg har været udkørende montør altid, og da jeg var ansat, ringede kunderne også altid til mig, og så kørte jeg ud hjemmefra til kunderne.

Få døde perioder

Og der er langt mellem de døde perioder i branchen. Der er næsten altid en maskindel, der skal justeres, udskiftes eller serviceres på anden vis, og det er en ny udvikling i forhold til tidligere, hvor der godt kunne være lidt mere luft i tilgangen af ordrer.

- Jeg kan huske at de første år hvor jeg var selvstændig. der var der sådan en død periode, når man blev færdige med at så i efteråret, og så til frem i den sidste del af december måned, og så fik set på deres regnskaber, så var der jo masser, de skulle have lavet, inden året var afsluttet, siger Kurt Andreasen og fortsætter:

- Men det har der ikke været de senere år. Der har der bare været fuld hammer på. Vi snakkede om det der hjemme, at sådan noget som ferie i de 12 år, jeg har kørt, mente min samleverske, at vi har holdt fire dages ferie samlet, lyder det fra Kurt Andreasen.

Det skal være behageligt at sidde i førehuset på sin traktor, også om sommeren. Derfor laver Kurt Andreasen en del service omkring air condition på blandt andet New Holland-traktorer. Her er vi kravlet ind i kabinen på en New Holland T8-traktor. Foto: Emmanuel Bourgois

Det skal være behageligt at sidde i førehuset på sin traktor, også om sommeren. Derfor laver Kurt Andreasen en del service omkring air condition på blandt andet New Holland-traktorer. Her er vi kravlet ind i kabinen på en New Holland T8-traktor. Foto: Emmanuel Bourgois

Bred servicevifte

Som uafhængig i branchen er der en bred vifte af opgaver, som Kurt Andreasen påtager sig i Bjernagergårds Traktorservice. Men det er klart, at nogle mærker er mere udbredte end andre, særligt New Holland.

- Jeg laver rigtig mange blå traktorer. Det er nok 80 procent af det, jeg laver. Og så også Case- traktorer, dem laver jeg også en del af, i kraft af at i de sidste år jeg var hos Mertz, der havde de Case-forhandling. Så vi skruede også noget på dem, siger han.

Men rent fagligt er det ikke så afgørende, hvilket farve, den enkelte traktor har, og hvilket mærke.

- Om de er røde eller blå, så var det jo i høj grad den samme type traktorer, især tidligere. Men om de er røde eller blå er jo som sådan ligegyldigt. Men jeg har arbejdet med de blå i stort set hele mit liv, så det er også der, jeg laver meget.

Men lige nu er der en opgave, som Kurt Andreasen bruger mere tid på end på andre tider af året.

- Her i den her varme, som vi har (i skrivende stund, red.) så er der en del aircondition, der skal laves, så det bruger jeg en del tid på. Men der er dog opgaver, for eksempel transmission på John Deere-traktorer, som andre er mere skarpe på end mig, og så kommer de typisk ind i billedet. Så sender vi hinanden nogle regninger bagefter, slutter Kurt Andreasen.