El-traktoren til gårdbrug er lige om hjørnet

Omkring halvdelen af landbrugsopgaverne vil kunne løses med el-traktorer. Alene med nutidens teknologi. Det vurderer amerikansk Danfoss-ingeniør på baggrund af studier. Han tror, elektrificering vil revolutionere traktorbranchen.

Lydløs som en slange rundt på gården. Og tæt ved CO2-neutral. I en traktor. Med tilstrækkelig power til de daglige opgaver.

Måske lyder det urealistisk. Men faktisk kunne en moderne traktor til gårdbrug sandsynligvis konstrueres med de teknologier, som for eksempel benyttes i bilindustrien i dag.

Det forklarede Danfoss-ingeniør Simon Nielsen på et klimamøde arrangeret af netop danske Danfoss under denne uges Agritechnica i Hannover.

Vokset op på landbrug

Senior systemingeniøren med det danskklingende navn er vokset op på en farm i USA’s midtvesten. Han har i fire et halvt år været maskinfører og mekaniker på familie-farmen, før han læste til ingeniør. Så han kender de praktiske og tekniske udfordringer på et landbrug fra barnsben og i sit arbejdsliv på tætteste hold.

Som praktiker og tekniker har han undret sig over, at el-traktoren endnu ikke er tilgængelig på markedet. Som Danfoss-ingeniør har han derfor gennemført tre studier i praksis på et tysk kvægbrug med 120 køer, biogasanlæg og 240 hektar agerjord.

Her har man med Danfoss-teknologi logget sig på en Fendt 514 og en Fendt 826 og fundet ud af traktorernes køremønstre og behov for maskinkraft under forskellige arbejdsscenarier i praksis. Derved har man kunnet kortlægge gårdens behov for traktorer.

Ved almindeligt gårdarbejde viste studiet, at arbejdet vil kunne løses med en el-traktor, konstrueret med teknologi, som i dag benyttes i for eksempel bilindustrien.

Den type landbrugsopgaver står for omkring 15 procent af brændstofforbruget på studielandbruget. Og ved at køre el i stedet for diesel, vil man kunne reducere CO2-udledningen fra traktorerne med 80 procent i lande med el fra for eksempel vindenergi, forklarede ingeniøren.

El til gylle- og sprøjteopgaver

Ved kombinerede gård- og markopgaver, hvor landmanden for eksempel kører gylle og udfører sprøjteopgaver, er det ligeledes Simon Nielsens vurdering, at en el-traktor vil være i stand til at løse opgaven. Igen med nutidens teknologi. Den slags opgaver står for 35 procent af brændstofforbruget på det kvægbrug, der er brugt i studiet.

Halvdelen af brændstofforbruget på bedriften ligger i tungt markarbejde, hvor der pløjes, harves eller sås. Her er det med nutiden teknologi vanskeligere at køre el – endnu. Blandt andet fordi man ved fjerne markopgaver ikke kan genoplade sin traktor gennem arbejdsdagen, som man kan med gårdtraktoren hjemme på bedriften.

Alligevel tror Simon Nielsen på, at el-traktoren, der kan dække hele bedriftens behov, holder om hjørnet.

- Elektrificeringen vil komme til at revolutionere traktorbranchen. Allerede med nutidens teknologi, kunne man komme meget langt. Og man skal huske, at batteriteknologien hele tiden udvikles og forbedres, pointerede Simon Nielsen.

Finsk hybrid-skovmaskine

Et af de firmaer, der har tage udfordringen op i praksis, er finske Logset. Firmaet markedsfører to hybridmaskiner - blandt andet sin 510 hk Logset 12H GTE Hybrid, der kombinerer diesel-power med el-kraft.

- For hver kubikmeter, vi skover med maskinerne, sparer vi 15-20 procent diesel. Skovningsindustrien kunne derved spare 48 millioner liter diesel ved at gå over til hybridmaskiner. Tænk, hvad man kunne opnå, hvis hele fødevaresektoren skiftede, lød det på mødet fra Logsets forsknings- og udviklingschef Jouni Kytovaara.

Han understregede, at når et lille, finsk maskinfirma kan lave kæmpe skovmaskiner, som kører hybrid teknologi, burde større producenter også kunne. Det handler kort sagt om vilje og engagement til at eksperimentere og gøre tingene mulige, lød opfordringen.

jll@effektivtlandbrug.dk
telefon 63 38 25 48

Læs også