Tre konkrete sager, som involverer landmænd og aggressive el-sælgere siden sommerferien, får konsulent Peter Grove til at løfte pegefingeren
Sælgere af el er meget aktive i markedet lige nu. Nogle er
ligefrem aggressive, og det kan føre til uheldige beslutninger. Eksempelvis hos
landmænd, der midt i høsten ringes op af en ivrig sælger.
Det pointerer projektkonsulent Peter Grove, LandboSyd.
Alene siden sommerferien han har behandlet tre konkrete sager, hvor landmænd
har skullet finde hoved og hale i el-aftaler, de har indgået over telefonen.
Peter Grove understreger i den forbindelse, at man skal
lade være med at indgå bindende aftaler om køb af el for en flerårig periode,
mens man eksempelvis sidder på sin traktor.
- Sælgere af el er aktive i markedet, og det er sundt med
konkurrence. Men nogle sælgere er meget ivrige, og nogle gange kan landmænd
komme til at binde sig til aftaler, som de ikke kender vilkårene for. Det er
uheldigt, pointerer Peter Grove.
Sms’er var bindende
Han har netop hjulpet en landmand ud af en aftale, som
blev indgået i løbet af to telefonsamtaler. Landmanden fik efterfølgende en sms
og trykkede ok. Dermed havde han bundet sig til en aftale over tre år.
- Aftalen var ikke nødvendigvis dårlig. Der var fastsat en
pris med udgangspunkt i spotmarkedet inklusiv et tillæg, hvor der var lagt en
bund og en top ind. Problemet var, landmanden kom i tvivl, og landmænd har som
erhvervsdrivende ikke en fortrydelsesret. Derfor var det udelukkende velvilje
fra el-selskabet, der gjorde, at vi kunne få ophævet aftalen, forklarer Peter
Grove.
Begrænset besparelse
Konsulenten forklarer, at selv på store bedrifter er der
ofte kun begrænsede besparelser at hente via nye el-aftaler.
- Vi har konkret oplevet en besparelse på 20.000-30.000
kroner årligt hos en meget stor el-kunde i landbruget. Men det skal holdes op
imod, at landmanden har brugt meget tid, der har skullet konsulenter ind over,
ligesom hans regning opsplittes yderligere med øgede bogholderiomkostninger til
følge.
- Det er derfor i småtingsafdelingen, hvad der typisk kan
hentes via disse aftaler, pointerer Peter Grove.
Formidler blot el-handlen
Han forklarer videre, at el-handelsselskaberne køber
strømmen på markedet og sælger den videre, men de har ikke noget med den
fysiske håndtering at gøre. De klarer papirarbejdet og tjener typisk på et
tillæg på strømprisen, som kunden skal betale.
Der kan være tale om et tillæg på eksempelvis 11 øre pr.
kW, så selskaberne er ivrige efter at indgå aftaler, forklarer projektkonsulenten.
- Jeg vil anbefale, at en handel med el skal indgås
derhjemme ved computeren og ikke på traktoren med mobiltelefonen. Ligesom for
råvarer gælder det om at undersøge markedet grundigt og vælge en strategi. Og
så skal vilkårene for en handel læses grundigt igennem.