Landbrugets direktører er kommet frem i lyset

Med dannelsen af Landbrug & Fødevarer har organisationens direktører og medarbejdere fået en mere central rolle i medierne end førhen. Formanden glider til gengæld i baggrunden.

Har man i de sidste måneder åbnet et af de store landsdækkende dagblade, som for eksempel Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske Tidende er chancen for, man falder over navne som Carl Aage Dahl og Claus Søgaard-Richter blevet væsentligt forøget i forhold til for et år siden.

Siden dannelsen af Landbrug & Fødevarer har de to direktører således mangedoblet deres eksponering i de landsdækkende medier. Det viser en gennemgang i artikeldatabasen Infomedia, der samler alle skrevne artikler i de store dagblade, som Effektivt Landbrug har lavet over de sidste tre måneder.

Opgørelsen viser samtidig, at formand Michael Brockenhuus-Schack, sammenlignet med sin forgænger Peter Gæmelke, er trådt markant tilbage i de store landsdækkende aviser.

Bevidst strategi
Kommunikationschef i Landbrug & Fødevarer Karsten Anker Petersen ønsker ikke at forholde sig til Michael Brockenhuus-Schacks manglende synlighed i forhold til Peter Gæmelke, da han ikke selv var kommunikationschef i den tid. Ikke andet end han anerkender, at Gæmelke var utrolig dygtig i medierne.

I forhold til direktørernes større synlighed vil han dog godt fortælle, at der er tale om helt bevidst ændring i kommunikationsstrategien

- Altså helt grundlæggende så tegnes organisationen stadig af formanden og næstformanden. Det er stadig dem, der ligger de overordnede linjer i store politiske spørgsmål. Det er meget vigtigt for mig at understrege. Det der er nyt er, at vi i højere grad i konkrete sager bruger de folk, der dagligt har fat i sagerne, så på den måde, så er der sket et skifte, siger han.

Han fortæller, at der i de sidste måneder har været ekstremt mange af disse konkrete sager, og det er derfor, man ser flere og flere direktører og medarbejdere frem for formanden i de landsdækkende medier. Udvider man søgningen på hver af de enkelte fagmedarbejdere, vil man således også se, at de bliver brugt væsentligt mere end tidligere set, fortæller Karsten Anker Petersen.

 

Antal gange i medierne:

Antallet af gange disse personer har optrådt i de store landsdækkende aviser i perioden 28. juni - 28. september i årene 2004-2009:

 

2009

2008

2007

2006

2005

2004

 

Michael Brockenhuus Schack, formand, Landbrug & Fødevarer

11

6

0

0

1

1

 

Niels Dengsø Jensen, næstformand Landbrug & Fødevarer

0

0

0

0

0

0

 

Carl Aage Dahl, adm, direktør Landbrug & Fødevarer, tidl Dansk Landbrug

6

3

0

0

0

0

 

Claus Søgaard Richter, direktør, tidl. direktør i Landbrugsrådet, (vicedirektør 2004-2008)

8

0

2

2

3

1

 

Michael Stevns, direktør, tidl. direktør Mejeriforeningen

1

1

1

0

0

2

 

Peter Gæmelke, tidl præsident i Landbrugsrådet og formand Dansk Landbrug

7

30

53

34

34

79

 

Aviser: BT, Ekstra Bladet, Børsen, Politiken, Berlingske Tidende, Jyllands-Posten, Information, Kristeligt Dagblad, Weekendavisen. (Kilde: Infomedia.dk)

Læs også