Op til 15 procent højere: Slagterigigant slår rekord i julesalg
Danish Crown oplever tocifret vækst i salget af klassiske julevarer. Ifølge salgschef Torben Pedersen er årets julesalg det bedste nogensinde – drevet af stærk efterspørgsel på premium- og velfærdsprodukter.

Danish Crown slår rekord i julesalget med tocifret vækst, drevet af høj efterspørgsel på premium- og velfærdsgrise. Foto: Danish Crown
Danskernes appetit på grisekød kulminerer i juledagene, og i år har efterspørgslen løftet salget til et historisk niveau hos Danish Crown.
Sammenlignet med sidste år er salget af flæskesteg steget med 15 procent, julemedister med 12 procent og hakkekød med 11 procent.
Den markante fremgang stiller store krav til både planlægning, bemanding og logistik i koncernen – men resultatet taler sit tydelige sprog.
- Det er vores bedste julesalg i Danmark nogensinde, og det er simpelthen fantastisk, hvad medarbejderne på vores fabrikker præsterer i løbet af december. Det er deres fleksibilitet og utrættelige arbejde, der gør, at vi kan møde vores kunders ønsker og i sidste ende sikre danskerne masser af godt dansk grisekød til jul, siger salgschef Torben Pedersen i en pressemeddelelse.
Premium slår rekord
Salgsfremgangen er bredt funderet, men det er især premium-segmentet, der trækker. Alle varer fra Hjertegrise (økologisk gris), Frilandsgris, Bornholmergrisen og Antonius er udsolgt, og interessen for krogmodnede og gourmetsaltede flæskestege fortsætter med at vokse.
Ifølge Hans Jørgen Dahl, produktionsleder på Danish Crowns terminal i Kolding, afspejler udviklingen en villighed hos forbrugerne til at betale for kvalitet og håndværk.
- Der ligger masser af godt slagterhåndværk i en krogmodnet flæskesteg. Først skal den skæres ud, så skal den hænges korrekt på krogen, og når den så har modnet i cirka to uger, skal den skæres til, ridses, kontrolleres og pakkes. Det tager selvfølgelig tid, men det betyder også, at en flæskesteg på cirka 2,5 kilo kan sælges for over 200 kroner i butikkerne, fortæller han.
Flere hænder på tværs af fabrikker
For at kunne følge med efterspørgslen har terminalen i Kolding haft 25 procent flere medarbejdere i gang op til jul. Ud over sæsonansatte julehjælpere har koncernen flyttet arbejdskraft internt, hvor medarbejdere fra Holsted og Vejle midlertidigt er udlånt.
Samtidig er optøning og genpakning af premium-flæskestege blevet en stadig større opgave. Stegene produceres og fryses tidligere på efteråret for senere at blive tøet op, pakket om og tydeligt mærket til detailhandlen.
- Kvaliteten er i top, forbrugerne får en god spiseoplevelse, og samtidig kan vi øge salget af vores premium-varer med 50 procent. Vi begyndte med det for at par år siden, og det har været en kæmpe succes for alle parter, fortæller Torben Pedersen.
Han påpeger, at selskabets kunder og forbrugerne er glade for de ekstra varer, og de landmænd, der har velfærdsgrise, får en bedre afregning.
Ekstra volumen
Slagteriet i Herning er fortsat omdrejningspunktet for størstedelen af juleproduktionen til detailhandlen, ikke mindst når det gælder julemedister, som flere kæder kører kampagner på. Samtidig har Horsens i år for første gang produceret flæskestege, der vakuummeres og sendes direkte til detailkunderne.
Også kreaturslagteriet i Holsted spiller en nøglerolle – især i produktionen af hakket kalv og gris. Ved at omlægge flowet mellem fabrikkerne har Danish Crown kunnet øge salget markant i ugerne op til jul.
- Der er rigtig mange forbrugere, der gerne vil have hakket kalv og gris til deres frikadeller. Det producerer vi normalt i Herning, men op til jul kan vi fylde fabrikken helt op alene med hakket gris. Så i stedet for at køre kalvekød fra Holsted til Herning, kører vi nu grisekød til Holsted. Eller med andre ord; ved at tænke på tværs af koncernen kunne vi sige ja til flere kampagner og sælge næsten 250.000 ekstra pakker hakket kalv og gris i ugerne op til jul, siger Torben Pedersen.
Produktionen fortsætter frem til og med den 23. december for at sikre fyldte kølediske i juledagene – og et stærkt punktum for et julesalg, der allerede har skrevet sig ind i koncernens historiebøger.





































