I den forgangne uge fra 25. januar til 1. februar 2024 har detailkæden 365discount investeret i et initiativ på tværs af alle kædens 363 butikker i landet under navnet Skær Momsen, hvor man har haft mulighed for at købe frugt og grønt til priser, hvor momsen er fratrukket. Et initiativ, som kæden Lidl også lavede et lignende initiativ til.

Tallene fra Coop er nu offentliggjorte og viser, at danske forbrugere reagerer positivt på de nedsatte priser på frugt og grønt. Salget af frugt steg i ugen hele 43 procent og grønt med 37 procent.

Det er meget høje tal, som direktøren fra 365discount håber for alvor giver genklang på Christiansborg.

- Det er jo anden gang, vi investerer massivt i sådan et initiativ, og de aktuelle tal slår endnu hårdere ud, end de gjorde i 2022. De danske forbrugere viser mig, og forhåbentlig også politikerne, at der er en vej at gå for folkesundheden. Vi ved, at frugt og grønt er sundere tilvalg, og for os er det også en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på disse varer. Om det er permanent, eller om der findes andre løsninger, vil jeg lade være op til politikerne. Jeg synes, vi fra handelen har sendt et klart signal nu, siger Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount.

Business