Martin Jørgensen har sagt jobbet op og går all-in på at importere små eldrevne minilæssere fra Kina, der kan matche prisen på de dieseldrevne.
Lige nu er der tomt på Martin Jørgensens matrikel ved Fjerritslev. De to minilæssere, han fik hjem i sensommeren, er for længst skibet af sted til henholdsvis en frugtplantage på Fyn og en opdrætter af miniatureheste på Lolland.
Nu går han og tripper, mens de næste maskiner er på vej til Danmark. Ballade ved Suez-kanalen har dog gjort rejsen lidt længere og dyrere end forventet, men de seks læssere og den lille dumper skulle gerne lande i Fjerritslev i løbet af februar. Det bliver årets første ladning af de i alt 33 maskiner, Martin Jørgensen budgetterer med at sælge i sit første år som fuldtidsimportør under firmanavnet Eco Machines.
Historien om en dansker, der importerer kinesisk producerede minilæssere, er bestemt set før, men de maskiner, Martin Jørgensen får lavet på den kinesiske fabrik, adskiller sig på ét væsentligt punkt: i stedet for diesel er læsserne eldrevne, og nordjyden har fundet en opskrift, der gør priserne på de små el-læssere konkurrencedygtige i forhold til diesel-maskinerne i segmentet med løftekapacitet under to ton.
- De kendte brands har også elektriske læssere, men de er alle sammen markant dyrere end de tilsvarende dieseldrevne maskiner. Så mens du kan få diesellæssere i alle prisklasser fra plus 100.000 kroner og op, har du skullet over 230.000 kroner for at få den billigste tilsvarende læsser på el, mens der også er mærker, der starter ved 250.000 kroner. Det gør investeringen uinteressant for et stort segment, fortæller Martin Jørgensen, der har et prisskilt på 134.900 kroner plus moms på sin Eco Loader 650e.
- Der er helt klart et hul i markedet for de små eldrevne læssere. Det er i hvert fald her, jeg ser mest fremtid og mindst konkurrence lige nu, fastslår maskinhandleren.
Ældre teknologi – lavere pris
Grunden til den lave pris skal blandt andet findes i batteriet. Hvor andre bruger moderne Lithium-batterier, kører Eco Loaderne på gode gammeldags blybatterier.
- Mange brands går helt vildt op i teknologien. Det kommer naturligvis til at afspejle sig på prisen. Der har jeg valgt at satse på en gammel teknologi og på den måde holde prisen nede. Det er simpelt, og der er ikke noget fancy pancy over det, men det er teknologi, som har virket siden start 90’erne i pallestablere og elektriske trucks, fortæller Martin Jørgensen.
- Vi går ikke ned på brugerevnen med blybatterierne, men kapaciteten bliver selvfølgelig lidt mindre. Det betyder, at læsserne kan køre omkring fire timer på én opladning. Det er måske ikke nok hos en stor kvægbruger, men for blandt andet hobbylandmænd, gartnerier og kirkegårde er det rigeligt, mens jeg også har snakket med landmænd, der primært er på udkig efter en maskine til at skubbe foder ind. Her vil den også have sin berettigelse, forklarer Martin Jørgensen, der dog også overvejer, om der skal lithium-maskiner i porteføljen for at imødekomme et mere professionelt segment.
Skal bevise sig
Mens de første læssere i sendingerne fra Kina har haft en løftekapacitet på 650 kg, er planen, at Eco Machines over de kommende år vil spænde over maskiner, der kan løfte fra 350 kg til 1.800 kg.
- Der er helt klart muligheder i forhold til de helt små læssere, men jeg vil også gerne op og have fat i det grå anlægssegment, hvor man helst skal kunne løfte en palle fliser på 1,5 ton, forklarer Martin Jørgensen, der desuden arbejder på at udvikle en lille el-drevet kirkegårdstruck.
Over de kommende år håber Martin Jørgensen at få opbygget et forhandlernetværk i Danmark og resten af Skandinavien, der år for år vil fordoble antallet af solgte maskiner, og holder fireårsplanen stik, vil man også kunne se det på matriklen ved Fjerritslev.
- Ifølge min fireårsplan skal der bygges en maskinhal med et værksted til klargøring og så videre, mens jeg også håber på at have en mand ansat til den tid.
Første step er dog at få udbredt kendskabet til Eco Loaderne – og ikke mindst bevise, at de altså kan gøre arbejdet lige så godt som deres dieseldrevne konkurrenter.
- Det er altid udfordringen med at introducere et ukendt mærke. Jeg skal bevise, at det ikke er noget skrammel og er nødt til at være bedre end de andre kendte brands. Så jeg skal ud at køre en masse demokørsler og kommer også til at gøre rigtig meget ud af klargøringen af maskinerne, fastslår han.