Uvurderlig hjælp til erstatning
Et langt forløb omkring erstatning er endt godt for parret Vibeke og Søren Bagge Jørgensen, der med hjælp fra rådgivningsvirksomhed, fik banet vejen til en tilfredsstillende og god erstatning i forbindelse med nedlukningen af deres minkfarm.

Parret Søren og Vibeke Bagge Jørgensen er kommet godt videre efter, at de måtte afvikle deres minkproduktion i forbindelse med corona. Fotos: Boje & Ladekjær
- Han har gjort det med sådan en gejst, at man skulle tro, at det var hans egen minkfarm.
Sådan lyder det fra parret Vibeke og Søren Bagge Jørgensen ved Gedved i Østjylland, når de taler om rådgiver hos Boje & Ladekjær, Gert Berndt der blandt sine specialer har mink – og ikke mindst erfaringer med de mange erstatningsansøgninger, der er fulgt i kølvandet på den politiske beslutning.
Vibeke og Søren havde haft mink i 35 år, og startede med 25 mink og endte sidenhen med 2.000 tæver, indtil de en dag for tre år siden blev ringet op.
- Det er de ti værste dage, jeg har haft som selvstændig. Jeg blev ringet op af både politi, militær og kommune, som fortalte, at vi skulle se at blive færdige med at aflive vores mink, siger Søren Bagge Jørgensen.
De havde, efter opringning, to dage til at finde kølecontainer, stille op og skaffe mandskab, som kunne hjælpe med at aflive og pakke minkene. Heldigvis fik de lavet en aftale med et pelseri, der kunne aftage minkene. De fik ti dage til at aflive, pakke og levere. Under normale omstændigheder plejer det at tage en hel måned.

De første ansøgninger om erstatninger er nu gået igennem til tidligere minkavlere efter, at alle danske mink tilbage i 2020 blev aflivet og destrueret efter en politisk beslutning som følge af corona. Arkivfoto
Usikkerhed om erstatning
Søren Bagge Jørgensen fortæller, at der var stor usikkerhed omkring, hvad der skulle ske og ikke ske, efter minkene blev aflivet, og at det har været en langtrukken proces, indtil for et år siden, hvor der blev åbnet for, at man som minkavler kunne søge erstatning. Og det var her, Gert Bernt kom ind i billedet.
- Han havde ideer til, hvordan erstatning kunne gå igennem. Blandt andet ved at se på vores skindindeks, og få det skubbet i den rigtige retning. Mit skindindeks havde været stigende, og jo bedre skindindeks, jo højere pris.
Søren Bagge Jørgensen understreger, at det var nødvendigt med én til at rådgive, og hjælpe dem igennem processen.
- Jeg havde aldrig klaret det selv. Det er næsten umuligt for menig mand, og jeg har ikke hørt om nogen, der selv har kørt sig igennem erstatningsforløb, konstaterer Søren Bagge Jørgensen, der især fremhæver realistiske planer og en generelt god føling med situationen hos Gert Berndt.

Gert Berndt er rådgiver hos Boje & Ladekjær og har mink og erstatninger til tidligere minkavlere, som et af sine specialer.
Professionel hjælp
Gert Berndt har afsluttet de første af i alt godt 40 ansøgninger omkring erstatninger, som han er involveret i for tidligere minkavlere.
- Vibeke og Søren Bagge Jørgensen havde nogle ekstraordinære forhold, som de skulle se på. Blandt andet på pelsindekset, som skulle forhøjes og et ombygget staldanlæg, som skulle erstattes. De fik medhold i alle reguleringerne, og de ansøgte bygninger blev erstattet, forklarer Gert Berndt, der har gjort sig flere vigtige erfaringer, som han bruger i rådgivningen af de enkelte minkavlere, hvor ikke to forløb og situationer er ens:
- Der er flere problemstillinger, som er ens i de forskellige ansøgninger, men der opstår hele tiden nye forhold, der skal belyses i sagerne. Men for at få lavet en god ansøgningen, er det altid meget vigtig at få de forskellige reguleringerne, man ønsker at få med ind i ansøgningen godt underbygget med holdbar dokumentation, lyder det fra Gert Berndt, der tilføjer:
- Hvis det ikke kan lade sig gøre, så lad være med at bruge energi på de reguleringer. Brug kun energi på de forhold, som I er sikrer på, at I får medhold i.
Han opfordrer samtidig til, at man ved besigtigelsen får eksterne folk med, som kan underbygge den enkelte minkavlers argumentation for dermed at stå stærkere overfor taksationskommissionen og gøre det lettere for kommissionen – der behandler og afgør erstatningssager for minkavlere - at tage den rigtige afgørelse.
I mål med erstatningen
Efter et langt forløb omkring afvikling af minkfarmen og den efterfølgende ansøgning om erstatning, er det et tilfreds – nu tidligere – minkavlerpar, der ser tilbage på forløbet. De er ved at være i mål med hele forløbet, erstatningen er ved at blive udbetalt, og nu er det kun alle minkaktiver, der mangler at bliver fjernet. Søren og Vibeke glæder sig over, at det snart er et afsluttet kapitel.
Det eneste Søren Bagge Jørgensen efterfølgende savner, er en generel udmelding og vejledning fra myndighederne omkring skattebetaling i forbindelse med de beløb, der er udbetalt i erstatning.