Økologisalget stormede frem i 2020

Mens mange danskere har været hjemsendt fra deres arbejdspladser, har de skruet op for indkøbet af økologiske varer, viser tal for økologisalget i 2020. Faktisk er 2020 det bedste år for det økologiske detailsalg nogensinde.

Økologisalget er steget i den danske detailhandel.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailhandlen kan notere en fremgang på 14 procent i salget af økologiske varer i 2020. I alt 16 milliarder kroner er der blevet omsat for, og det er ny rekord. Dermed fortsætter den uafbrudte vækst i økologisalget siden 2003, som var første år, hvor Danmarks Statistik offentliggjorde tal for økologisalg.

Den delvise nedlukning af samfundet – og som følge heraf mere hjemmearbejde – har været med til at sikre fremgangen i det generelle salg af fødevarer i detailsektoren.

- Det er selvfølgelig en del af forklaringen, at supermarkederne generelt har oplevet en vækst i fødevaresalget, men der er tale om en markant vækst i det økologiske salg i både detail- og onlinesupermarkeder. Danskernes stigende appetit på økologiske fødevarer er et godt signal at sende til de landmænd og virksomheder, som dagligt bestræber sig på at producere et varieret udbud af økologiske fødevarer. For nye landmænd, som gerne vil prøve kræfter med økologien, er det også helt afgørende, at der er afsætning for varerne, siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

Gris og oksekød gået frem

I lighed med tidligere år er det frugt og grønt samt mejerivarer, som har det største økologiske salg med henholdsvis 5,8 milliarder kroner og 3,3 milliarder kroner i 2020. Salget af frugt og grønt er steget med i alt en milliard kroner i 2020. Men der er også sket en stigning inden for råvarer som mel og æg. Det kan i høj grad forklares med, at forbrugerne har haft bedre tid til at bage og selv lave mad, siger Kirsten Lund Jensen.

- Vi har generelt udnyttet de positive ting, som mere tid i hjemmet kan give os. Herunder at bage og lave mad fra bunden, siger hun.

Også de animalske produkter, særligt gris og oksekød, er gået frem. Salget af kød og pålæg steg således med 11 procent til i alt 1,2 milliarder kroner Denne fremgang kan blandt andet skyldes, at danskerne har brugt flere penge på selvforkælelse, når landets restauranter har været lukket.

Hyggemad

- I store dele af året har restauranter og cafeer været lukket pga. coronakrisen, så vi har måttet skabe oplevelserne selv. Jeg tror mange har savnet den professionelle madoplevelse og så forsøgt at kompensere ved skabe noget derhjemme, siger Kirsten Lund Jensen.

Det understreges også af, at der generelt er blevet købt dyrere udskæringer og desuden omsat for mere inden for øl og vin. Danskernes ry for at hygge sig er således ikke gået tabt under Corona-nedlukningerne.

Danmarks Statistik har desuden opgjort den økologiske markedsandel i detailsalget til 13 procent i 2020. Dermed har Danmark fortsat den højeste økologiske markedsandel i verden, efterfulgt af Schweiz med 10,8 procent.

Læs også