Nu går startskuddet til årets roekampagne
Nordic Sugar indleder på tirsdag den 23. september årets roekampagne i Nakskov og Nykøbing Falster. Kampagnen markerer afslutningen på vedligeholdsperioden på fabrikkerne og starten på en ny produktionssæson. Gunstige vejrforhold har givet roerne gode vækstbetingelser og en travl periode med mange vognlæs roer ligger forude.

Allerede på mandag læsses de første vognlæs nyoptagne sukkerroer af på fabrikkerne i Nykøbing og Nakskov, så der fra tirsdag morgen kan startes op med på fabrikkerne med årets roekampagne. Foto: Nordic Sugar
I begyndelsen af næste uge starter begge af Nordic Sugars fabrikker årets roekampagne.
I Nakskov begynder man med oparbejdning af konventionelle roer, mens Nykøbing Falster først tager imod økologiske roer, efterfulgt af konventionelle roer cirka en uge senere.
Kampagnen forventes at løbe frem til midten af januar.
- Kampagneperioden er som altid årets travleste tid for de godt 300 medarbejdere på fabrikkerne. Efter måneders arbejde med vedligeholdelse og modernisering kører fabrikkerne igen i døgndrift i kampagnen, skriver Nordic Sugar i en pressemeddelelse.
- Vi har set frem til kampagnestarten. Vores dygtige medarbejdere har brugt de sidste otte måneder på målrettet renovering af fabrikken, så den er klar til årets sukkerproduktion, lyder det fra Allan Borreskov, fabriksdirektør i Nakskov og Jesper Jeppesen, fabriksdirektør i Nykøbing.
- Roerne har stået godt i markerne og det gode vejr hen over sommeren har givet fine vækstbetingelser. Nu er det tid til optagning, og de første leverancer ankommer til begge fabrikker på mandag den 22. september, forklarer Claus Nørgaard, leder af Agricenter Danmark.
Dermed er grundlaget lagt for en kampagne, som både medarbejdere og dyrkere har set frem til.
Fra roepulp til energi
Årets kampagnestart byder også på en vigtig nyhed, oplyser Nordic Sugar.
Efter sidste års overgang fra olie til gas på fabrikkerne, tages der nu endnu et grønt skridt fremad, idet et nyt biogasanlæg tæt ved Nakskov-fabrikken vil modtage roepulp fra begge fabrikker og omdanne det til biogas.
- Årets kampagne er et vigtigt skridt for både Nordic Sugar og hele Nordzuckerkoncernen, fordi vi viser, hvordan sukkerproduktionen konkret kan bidrage til dekarboniseringen, og jeg er stolt af, at vores roepulp bruges til at producere biogas, siger Jannik Olejas, administrerende direktør i Nordic Sugar Danmark.
- Da vi samtidig har investeret i moderniseringer, der gør os mere energieffektive betyder det alt i alt, at vi reducerer vores CO₂-aftryk markant og mindsker afhængigheden af fossile brændsler.
Den gradvise indfasning af biogas er en central del af Nordic Sugars indsats for at reducere CO₂-udledningen fra produktionen.
Som en del af Nordzucker-koncernens GoGreen-program er målet at reducere CO₂-udledningen med 50 procent - sammenlignet med 2018 - inden 2030 og derved senest i 2050 opnå helt CO₂-neutral produktion.

Sukkerroerne har i år haft særlig gode vækstforhold, så der ventes store mængder roer til sukkerfabrikkerne i de kommende måneder frem til januar. Arkivfoto: Jørgen P. Jensen