Traktorer viser hvad der er i vente

Sidste runde i implementering af emissionsreglerne præger de mindre traktorer, mens der på Agritechnica både vises optimeringer på traktorernes mekaniske transmissioner og eldrift.

Hos traktormærkernes stande på Agritechnica 2019 vil det fortsat være interessant at studere, hvordan de hver især løser den pladskrævende efterbehandling af udstødningsgasserne. Foreløbigt er traktorer med mere end 130 kW (176,8 hk) kommet i mål med de såkaldte Stage V krav til udstødningsgassernes renhed, og det betyder, at turen nu er kommet til traktorer under 130 kW, som skal have løsninger klar senest i januar 2020.

Alt godt har en pris, turboladere, køling af ladeluft, partikelfiltre, recirkulering, herunder også, hvorvidt de enkelte motorproducenter vælger en ekstern løsning. For eksempel CNH’s nye SCRof-systemer eller der er tale om mere integrerede løsninger, hvor pladskravet ikke er større end det kan klares under modellens hidtidige og velkendte motorhjelmsdesign.

Ved hjælp af klassiske boost-effekter blæser der nye vinde på traktorfronten

Fra en hidtidig og velkendt praksis med lidt ekstra hestekræfter ved hjælp af klassiske boost-effekter blæser der nye vinde på traktorfronten. Mens nogle fortsat bekender sig til kortvarige og ekstraordinære effektforøgelser under særlige betingelser, konstruerer andre sig til mere konstante og høje effektniveauer, hvorefter de ekstra kræfter hentes fra klimaanlægget, luftkompressoren, generatoren, hydraulikpumpen og andre steder, når effekten kan undværes der.

Mens deciderede el-traktorer med hele energien gemt i batterier endnu holder sig tilbage som en serieproducerede løsninger, kan New Holland nyde hyldest for sin biogasdrevne T6-serie traktor. Det er den hidtil første og eneste producent med en traktor til tungere markarbejde med gasformigt brændstof. T6-modellerne meldes i dag, efter mange års udviklingsarbejde, klar til serieproduktion.  

Optimerer effektudnyttelsen

På transmissionssiden ryster innovationsjuryen bag årets Agritechnica-medaljer ikke på hånden. Der blev guld til John Deere, som i samarbejde med Joskin har udviklet en ny og optimeret udnyttelse af traktormotorens effekt til fremdrift i marken.

I stedet for store hydrauliske pumper og -motorer til hjultræksløsninger på vogne og bugserede redskaber, har John Deere med sin eAutoPower-gearkassen i sine nye 8R-traktorer nu skabt en integration af elektrisk og mekanisk fremdrift. Drivlinjen fra traktormotoren går dels ind i en velkendt mekanisk gearkasse, men parallelt dermed genereres også elektrisk effekt til to eldrevne motorer på Joskin-vognens hjul. Hvor der tidligere er set systemer med hydraulisk hjultræk, foregår hjultrækket nu elektrisk og dermed er det muligt at opnå endnu højere virkningsgrad på effektoverførslen. Når denne optimering udnyttes i kombinationen traktor og gyllevogn får det som konsekvens, at en lidt mindre traktor klarer samme opgave som der tidligere skulle en større til.

De maksimale 100 kW, der kan overføres til Joskin-vognens hjul via elektrisk effekt, kan naturligvis også anvendes til andre eksterne elmotorer i takt med at redskabsproducenterne stiller sig til rådighed for elektrisk drift af redskabsfunktioner.

Mekanisk effektivitet

Mens de efterhånden velkendte variable transmissioner i traktorer har fejret triumfer de seneste 20 år, synes den nye kombination af el og mekanisk drift med split-udnyttelse af motoreffekten at være et markant nybrud. Motorens effektoverskud udover det, den mekaniske transmission i den givne situation kalder på, vil med generering af nyttig elektrisk effekt give en mere fuldbyrdet og optimeret udnyttelse af motorens effektkapacitet, lyder det fra eksperterne bag guldmedaljetildelingen.

I øvrigt vil flere traktorproducenter præsentere forbedrede former for automatisk gearskifte til mekaniske drivlinjer i sine traktorer. Eksempelvis viser Case IH en ny 21/5 mekanisk gearkasse til sin Magnum 400, ligesom Valtra med sin Powershift Revolution lægger den mekaniske gearskift op i en regulær joystic-løsning.

Eldrift vinder frem

John Deeres succesfulde split-effektoverførsel hos stortraktorer udelukker dog ikke en fremtid for batteribåret ren eldrift helt uden forbrændingsmotorer for de mindre traktorstørrelser. 

Den schweiziske producent Rigitrac udstiller en videreudviklet version af SKE 50 Electric-prototypen med en effekt på 50 kW fra et elektrisk batterisystem med 400 Volts spænding, der kan servicere op til fem elektriske motorer. En til forakslen, en til bagakslen, samt til kraftudtag for og bag, mens den sidst driver en hydraulikpumpe.

Bælter i fremdrift

Nævnes skal det også, at stadig flere traktorproducenter melder sig med fabriksmonterede bælter på bagakslen. Her har Case IH og New Holland fået selskab af Claas. 

En særlig opmærksomhed har førerkomforten under arbejdet med store pressere fået. De store stød fra presseren, der forplanter sig til traktorkabinen, kan få sundhedsmæssige konsekvenser for traktorføreren. Her præsenterer John Deere i sine 7R-traktorer en såkaldt intelligent vibrationsdæmpning, hvor stempelstødene kompenseres ved en kortvarig hastighedsændring i den trinløse gearkasse. Hos New Holland afhjælpes samme problem ved at moderere forakslens affjedring og en lille ændring i motorkarakteristikken.

Digitalisering i praksis

Digitalisering er endeligt ankommet i traktorer. Flere producenter præsenterer telemetrisystemer, omend med forskellige fokus. Med Valtra Connect indebærer dette effektiv flådestyring, TIM fjerndiagnose fra Kubota er fokuseret på den forenklede, mærkeuafhængige fejlanalyse af traktor/redskabskombinationer, og TracLink Smart fra Lindner er optaget af automatisk redskabsgenkendelse ved hjælp af SmartTags og webbaserede indstillingsanbefalinger.

At det er formålstjenligt at arbejde på samme platform og skærm, uanset om man er hjemme på kontoret eller på farten, har mange oplevet. Nogle sidder på deres kontor med sin smartphone og ordner ting derfra, mens andre tager deres laptop med i bilen og gør bilen til det vante kontormiljø.

FendtONE er netop tiltænkt at udjævne grænsen mellem kontormiljøet og traktorens førerkabine. I Fendts redesignede førerkabine til 700-serien og topmodellen i 300-serien, 314, er der fire skærme til rådighed, hvoraf det ene display sidder i loftet. Hermed er der flere muligheder for at foretage planlægningsopgaver og monitoreringer, uanset om man befinder sig i marken eller på kontoret.

Læs også