Mærkevarer udgjorde forskellen i Arla-regnskab

Et stigende salg af Arlas mærkevarer til forbrugerne mere end opvejede et faldende salg på industrimarkedet i 2020.

På overfladen ser det måske lidt kedeligt ud, men der er faktisk sket en stor udvikling i Arla i 2020.

Det påpegede Arlas økonomidirektør, Torben Dahl Nyholm, da han gennemgik det seneste årsregnskab for mejerigiganten, der i 2020 havde samlet omsætning, som var på samme niveau som i 2019.

Helt præcist omsatte Arla i 2020 for 10,6 milliarder euro. I 2019 var det tal 10,5 milliarder euro.

Den såkaldte Arla-indtjening, som måler den værdi, Arla skaber pr. kg ejermælk, var 36,9 eurocent i 2020, mod 36,6 eurocent i 2019.

At der er sket en stor udvikling i de underliggende tal for 2020 kan ikke mindst tilskrives corona-krisen. Som følge af de forskellige nedlukninger er Arlas salg i den såkaldte Foodservice-sektor, som dækker over kantiner, restauranter og caféer, faldet betydeligt i 2020.

Spiser hjemme

I stedet for at spise ude, er der i 2020 i stedet blevet lavet mere mad hjemme i de danske køkkener. Og salget af Arlas mærkevarer til forbrugerne i detailmarkedet er således steget rekordhøjt. Helt præcist med 450 millioner euro i 2020.

Samlet set steg salget af Arlas mærkevarer med 7,7 procent i 2020 i forhold til 2019. Salget af mærkevarer udgør nu 48,9 procent af Arlas samlede omsætning.

- Det har virkelig været vores mærkevarer, som har været kerneårsagen til den her udvikling. Det er simpelthen årsagen til, at vi har været i stand til øge Arla-indtjeningen en smule sammen med vores effektiviseringsprogram Calcium, sagde Torben Dahl Nyholm.

Vanskeligt år

Under pressemødet kaldte Arla-direktør Peder Tuborgh 2020 for »det mest udfordrende år nogensinde for Arla«.

- Covid-19 er uden tvivl den mest udfordrende krise, Arla nogensinde har oplevet. Men på grund af vores forretningsmodel var vi i stand til at omstille vores virksomhed og omdirigere store mængder mælk med meget kort varsel for at imødekomme den store og pludselige efterspørgsel på mejeriprodukter i detailhandlen, samtidig med at vi minimerede de negative konsekvenser inden for andre sektorer som for eksempel foodservice.

For 2021 lyder forventningen fra Arla, at corona-situationen igen kommer til at sætte sit præg på året. Arla forventer i 2021 en omsætning på et sted mellem 10,3 og 10,6 milliarder euro. Nettoresultatandelen vil være omkring 2,8 til 3,2 procent.

Læs også