Kriseramte landmænd får opbakning fra stadig flere detailkæder, der indfører nationale støtteordninger. Den tendens presser Arla.
Siden Coop Danmark for en uge siden meddelte, at koncernen
vil indføre støtte til mælkeproducenter uden at gå igennem Arla, har Arla-koncernen
frygtet, at flere store detailkæder ville følge trop.
Den frygt er nu blevet til virkelighed i Sverige, hvor både
Sveriges største detailkæde ICA og den mindre Axfood nu lancerer deres egne
nationale støtteordninger til landmændene, oplyser Jyllands-Posten.
Tendensen med nationale støtteordninger, hvor detailkæderne
støtter de lokale landmænd breder sig, hvilket er en trussel for blandt andet Arla,
der har andelshavere i mange lande og hvor grundideen er at alle får samme
pris.
- Vi har andelshavere i syv forskellige lande og bygger på
princippet om ens mælkepris til alle andelshavere. Samtidig har detailhandlen i
de enkelte lande tilsyneladende et hastigt voksende ønske om at vise
solidaritet og yde økonomisk støtte til de lokale landmænd. Den tendens er et
stort problem for Arla, fordi vores principper og selskabsform gør det umuligt
at levere forskellig mælkepris i forskellige lande, siger Jan Toft Nørgaard,
næstformand i Arlas bestyrelse til Jyllands-Posten.