Lastbilen har været en god investering

På Søndergården i Bredebro investerede de tilbage i 2010 i deres første lastbil. I dag bliver den brugt til mange forskellige opgaver

- Vi overvejede, om vi skulle have en ny traktor og en større tipvogn, fortæller landmand Erling Christensen, der sammen med sin hustru, Karin, driver Søndergården med 790 dyreenheder kvæg og 400 hektar planteavl.

- Men så kom vi til at se på brugtvognsmarkedet for lastbiler, og det var stort. Krisen har kostet også i transportsektoren, så der var mange lastbiler til salg, og de var ikke sønderligt dyre, fortæller Erling Christensen.

Erling Christensen havde behov for en lastbil, der i første omgang kunne fragte foder fra en ejendom til en anden.

- Vi har en anden ejendom små 30 kilometer væk, og der sparer vi cirka en time i transport nu, hvor vi kører foderet i lastbilen i stedet for, som før, i tipvogn og traktor.

 Vinder tid

- Derudover har vi også vundet en del tid, ved at lade lastbilen stå for halmkørslen.

- Før brugte vi ti dage på at fragte halm med traktor. Nu er det overstået på tre, fortæller Erling Christensen.

- På Søndergård har vi sat os det mål, altid at være et skridt foran, og det synes jeg, vi er med vores køb af lastbil. Den bliver brugt til utallige ting.

Blandt andet har Erling Christensen benyttet lastbilen til transport af ensilage.

- Her lejede vi en stor container, hvilket gjorde at vi fik fragtet vores ensilage til langt under halv pris af, hvad det ville have kostet hos en maskinstation, fortæller han.

Stort kørekort

Erling Christensen endte med at købe en tre-akslet Mercedes lastbil.

Han har selv kørekort til lastbil, og derudover har to af de ansatte været på et AMU-kursus og erhvervet det større kørekort.

- Det kostede cirka 5.000 kroner pr. kort, så det var til at komme over. Og så kan jeg godt lide, at det er erfarne folk, jeg har til at køre for mig. Man skal jo have en vis alder, for at kunne erhverve et lastbilkørekort, siger Erling Christensen.

Alt i alt synes Erling Christensen ikke, at det er økonomien, der er den væsentligste faktor for at vælge eller fravælge køb af lastbil.

- Vi gav det samme for lastbilen, som vi skulle have givet for tipvognen alene, så det er et væsentligt billigere køb, end hvis vi havde investeret i en traktor.

- Lastbilen kan ikke bruges til andet end transportopgaver, så det skal selvfølgelig tages med i vurderingen, men hos os har vi rigeligt med opgaver til den.

- Og så er det rart ikke at være til gene i trafikken, når vi transporterer foder, halm, gødning og korn, siger Erling Christensen.

Syn hvert år

På spørgsmålet om vedligehold og øvrige udgifter er Erling Christensens erfaringer, at det er nogenlunde det samme som til en traktor.

- Udfordringen er, at vi skal betale vægtafgift, og så er der et syn hvert år.

- Vores lastbil har klaret det fint her de første tre gange, men i år forventer vi, at vi bliver nødt til at skifte lejer og bremse, og det løber nok op i omkring små 25.000 kroner, fortæller Erling Christensen.

Han er dog ikke overrasket over niveauet, og finder det ikke uacceptabelt.

- Jeg glæder mig i stedet over, at det blandt andet er meget billigere at skifte dæk på en lastbil, end det er på en traktor, siger han.

Læs også