På Søndergården i Bredebro investerede de tilbage i 2010 i deres første lastbil. I dag bliver den brugt til mange forskellige opgaver
- Vi overvejede, om vi skulle have en ny traktor og en
større tipvogn, fortæller landmand Erling Christensen, der sammen med sin
hustru, Karin, driver Søndergården med 790 dyreenheder kvæg og 400 hektar
planteavl.
- Men så kom vi til at se på brugtvognsmarkedet for
lastbiler, og det var stort. Krisen har kostet også i transportsektoren, så der
var mange lastbiler til salg, og de var ikke sønderligt dyre, fortæller Erling
Christensen.
Erling Christensen havde behov for en lastbil, der i
første omgang kunne fragte foder fra en ejendom til en anden.
- Vi har en anden ejendom små 30 kilometer væk, og der
sparer vi cirka en time i transport nu, hvor vi kører foderet i lastbilen i
stedet for, som før, i tipvogn og traktor.
Vinder tid
- Derudover har vi også vundet en del tid, ved at lade
lastbilen stå for halmkørslen.
- Før brugte vi ti dage på at fragte halm med traktor. Nu
er det overstået på tre, fortæller Erling Christensen.
- På Søndergård har vi sat os det mål, altid at være et
skridt foran, og det synes jeg, vi er med vores køb af lastbil. Den bliver
brugt til utallige ting.
Blandt andet har Erling Christensen benyttet lastbilen til
transport af ensilage.
- Her lejede vi en stor container, hvilket gjorde at vi
fik fragtet vores ensilage til langt under halv pris af, hvad det ville have
kostet hos en maskinstation, fortæller han.
Stort kørekort
Erling Christensen endte med at købe en tre-akslet
Mercedes lastbil.
Han har selv kørekort til lastbil, og derudover har to af
de ansatte været på et AMU-kursus og erhvervet det større kørekort.
- Det kostede cirka 5.000 kroner pr. kort, så det var til
at komme over. Og så kan jeg godt lide, at det er erfarne folk, jeg har til at
køre for mig. Man skal jo have en vis alder, for at kunne erhverve et
lastbilkørekort, siger Erling Christensen.
Alt i alt synes Erling Christensen ikke, at det er
økonomien, der er den væsentligste faktor for at vælge eller fravælge køb af
lastbil.
- Vi gav det samme for lastbilen, som vi skulle have givet
for tipvognen alene, så det er et væsentligt billigere køb, end hvis vi havde
investeret i en traktor.
- Lastbilen kan ikke bruges til andet end
transportopgaver, så det skal selvfølgelig tages med i vurderingen, men hos os
har vi rigeligt med opgaver til den.
- Og så er det rart ikke at være til gene i trafikken, når
vi transporterer foder, halm, gødning og korn, siger Erling Christensen.
Syn hvert år
På spørgsmålet om vedligehold og øvrige udgifter er Erling
Christensens erfaringer, at det er nogenlunde det samme som til en traktor.
- Udfordringen er, at vi skal betale vægtafgift, og så er
der et syn hvert år.
- Vores lastbil har klaret det fint her de første tre
gange, men i år forventer vi, at vi bliver nødt til at skifte lejer og bremse,
og det løber nok op i omkring små 25.000 kroner, fortæller Erling Christensen.
Han er dog ikke overrasket over niveauet, og finder det
ikke uacceptabelt.
- Jeg glæder mig i stedet over, at det blandt andet er
meget billigere at skifte dæk på en lastbil, end det er på en traktor, siger
han.