Mens danskernes interesse for dyrevelfærd har fået hver fjerde
forbruger til at købe økologiske æg, er der langt mellem de økologiske
koteletter i forbrugernes indkøbskurve, skriver Økologisk Landsforening.
Derfor løber foreningen nu en landsdækkende kampagne for
økologisk svinekød i gang med titlen »Gris under åben himmel«, der skal gøre
danskerne klogere på, hvad man får, når man køber økologisk svinekød. Ifølge
foreningen ved forbrugerne nemlig ikke nok om økologisk svinekød.
- Kun omkring én procent af det svinekød, der i dag bliver solgt
i dagligvarehandlen, er økologisk, forklarer Helle Bossen, markedskonsulent i
Økologisk Landsforening.
Ifølge en undersøgelse som A&B Analyse har foretaget for
økologerne er der potentiale for at øge salget af økologisk svinekød.
Som en del af kampagnen kan forbrugere scanne en QR-kode via deres
smartphone som leder dem til en film om økologisk svineproduktion. Filmen, der
varer 46 sekunder, kan også ses på økogris.dk/movies.