Økologer vil sælge mere øko-svinekød

Økologisk Landsforening mener, at forbrugerne ved for lidt om økologisk svinekød

Mens danskernes interesse for dyrevelfærd har fået hver fjerde forbruger til at købe økologiske æg, er der langt mellem de økologiske koteletter i forbrugernes indkøbskurve, skriver Økologisk Landsforening.

Derfor løber foreningen nu en landsdækkende kampagne for økologisk svinekød i gang med titlen »Gris under åben himmel«, der skal gøre danskerne klogere på, hvad man får, når man køber økologisk svinekød. Ifølge foreningen ved forbrugerne nemlig ikke nok om økologisk svinekød.

- Kun omkring én procent af det svinekød, der i dag bliver solgt i dagligvarehandlen, er økologisk, forklarer Helle Bossen, markedskonsulent i Økologisk Landsforening.

Ifølge en undersøgelse som A&B Analyse har foretaget for økologerne er der potentiale for at øge salget af økologisk svinekød.

Som en del af kampagnen kan forbrugere scanne en QR-kode via deres smartphone som leder dem til en film om økologisk svineproduktion. Filmen, der varer 46 sekunder, kan også ses på økogris.dk/movies.

Læs også