Høj kvalitet og forenklet certificering skal bane vejen for mere end en fordobling af produktion og salg af juletræer hos Henningsen Group A/S, der forleden afholdt to sorteringsmøder.
Hos Henningsen Group A/S i Vamdrup ekspederes der i dag 800.000 træer om året, hvoraf man selv producerer halvdelen. I 2015 skal produktionen og salget runde én million træer, der igen vil blive fordoblet med en million tilkøbte træer til i alt to millioner træer.
- Kunder bliver større og større, forklarede Morten Thorøe, administrationschef, Henningsen Group, på sorteringsmødet ved Grønninghoved Strand nær Sjølund.
Og han vurderer, at de større kunder ændrer juletræsmarkedet de kommende år.
- Vores branche går fra lokalt til globalt. Jeg tror at vi fortsat går små varierende partier til store ensartede partier, sagde Morten Thorøe, der samtidig mener at de rene grossistvirksomheder indenfor branchen vil forsvinde.
Enklere certificering
Pris og kvalitet skal hænge sammen - også for juletræer. Og større kunder stiller større krav.
- Det vigtigste instrument er den rigtige indpakning. Derfor de nye Nordmann Classic-mærker. Det handler om branding, forklarede Morten Thorøe.
De nye Nordmann Classic-mærker blev herefter gennemgået af Søren Autrup, Henningsen Group.
Det handler om rød og gul Nordmann Classic. Begge farver indikerer sorterede og mærkede kvalitetstræer. De røde for det flotte ensartede og symetriske juletræ. Det gule der har et naturligt, ensartet og anvendeligt udseende, og prismæssigt er billigere end de røde træer.
Omkring 75 juletræsproducenter deltog i sorteringsmødet, der var det ene af de to Henningsen Group holder denne gang. Foruden Henningsen Grup selv, var der flere udstillende firmaer repræsenteret i form af Compac Tree, HedeDanmark, Skærbæk Maskinforretning og skoventreprenørvirksomheden GeoMek