DLG afviser, at konkurrencen er død på det danske grovvaremarked efter opkøb af Aarhusegnens Andel.
På trods af Aarhusegnens forsvinden fra det danske grovvaremarked, og der nu kun er to store kombattanter i form af DLG og Danish Agro tilbage, så afviser DLG, at det nu er slut med konkurrencen i Danmark.
- Jeg er helt overbevist om, at der fortsat vil være en skarp konkurrence på det danske hjemmemarked, lyder det fra Asbjørn Børsting, adm. direktør i DLG.
DLG overtog Aarhusegnens aktiviteter sammen med Danish Agro efter Konkurrencestyrelsen i fredags godkendte aftalen, og Asbjørn Børsting vurderer, at det til næste års regnskab, vil bidrage med cirka 2,5 mia. kroner til omsætningen.
Han fortæller, at det i DLG's verdensbillede også er helt forkert, kun at kigge på Danmark, når man ser på konkurrencesituationen i grovvarebranchen.
- Danmark hænger meget tæt sammen med Nord- og Midttyskland, og faktisk også med andre nabolande. Her er der en række selskaber, som har udgangspunkt der, men som også er en del af markedet i Danmark. Grænsen er ikke så snæver, siger Asbjørn Børsting.
Flere vil forsvinde
Bestyrelsesformand Niels Dengsø Jensen fortæller da også, at man ikke behøver at måbe hver gang, at der bliver et selskab mindre i Europa. Andre selskaber i Europa end Aarhusegnen, vil også forsvinde i den kommende periode.
- Det er en del af en naturlig konsolidering. Jeg tror, at man skal se det her mere i et europæisk perspektiv, lyder det fra bestyrelsesformanden.
DLG har netop præsenteret deres årsregnskab for 2009, hvor involveringen i Aarhusegnen naturligvis ikke spiller ind. Koncernen kom ud af 2009 med et resultat før skat på 323,4 mio. kroner og en omsætning på 34,1 mia. kroner.