Mens danskerne drøner rundt i traditionelle diesel– og benzinbiler, er svenskerne hastigt ved at tage bioethanol-bilen til sig. Alene Ford har på fem år solgt over 20.000 bioethanol-biler og topper dermed salgslisten, mens de to andre bioethanol-mærker i Sverige, Volvo og Saab, er begyndt at opruste kraftigt.

Allerede i 2001 accepterede Sverige som det første europæiske land bioethanol som brændstof i bilerne. Siden da har bioetanolbilen næsten fejet hybrid- gas- og elbilerne af banen, og det generelle bilmarked i Sverige er også tydeligt påvirket.

Det ses for eksempel af, at næsten 40 procent af alle svenske Ford-salg er en bioethanol-bil. Hvorfor? Fordi den ikke koster mere end en tilsvarende benzin-bil, selv om den koster mere at producere. Ford vil have volumen i salget, og satser derfor forholdsvist kraftigt på bioethanolen, blandt andet via projekter i EU-regi.

Det europæiske hovedmarked for Ford er dog Sverige, for her støtter regeringen bioethanol-bilerne massivt. Således har regeringen garanteret, at bioethanolen er fritaget for afgifter frem til 2013.

Dét giver en klækkelig rabat på kilometerprisen, og selv om rabatten for en stor dels vedkommende ædes op af, at ethanolbilerne ikke kører så langt på ethanol som på benzin, gør det alligevel ethanolbilen til et konkurrencedygtigt alternativ.

Den almindelige svensker kan dermed gratis vælge miljøet til. Og skulle han blive træt af at køre miljøvenligt, kan han blot fylde bioethanolbilen med benzin i stedet for.

Med til at fremme salget af bioethanolbiler er også, at ens formue før skat reduceres med 20 procent med en bioethanolbil, hvis man har bioethanolbilen som tjenestebil.

I Sverige kan man også parkere gratis i mange byer med miljøvenlige biler.

Andre lande i Europa er så småt begyndt at følge efter Sverige, for eksempel Tyskland, England og på det seneste også Frankrig. Antallet af bioethanolbiler i disse lande er dog endnu stærkt begrænset.

Potentialet er imidlertid stort, vurderer Ford, der forventer, at det kun er et spørgsmål om tid, før væksten i antallet af bioethanolbiler i mange af de europæiske lande tager fart.

- Jeg vil blive forbavset, hvis ikke Danmark før eller senere følger efter, siger Fords PR Manager i Sverige, Peter Chadwick.

- Det er allerede i dag nemmere at tælle de europæiske lande, som ikke har bioethanolbiler, end dem som har dem eller arbejder med at introducere dem, siger han.

Samtidig er der ifølge Peter Chadwick mange fordele ved bioethanolbilen sammenlignet med de øvrige typer af miljøbiler.

- Nummer ét er, at man får den største CO2-reduktion til en rimelig omkostning. Desuden er bioethanolbilen fleksibel, idet den for eksempel uden videre kan køre på blyfri benzin. Dermed kan man for eksempel køre i lande, som endnu ikke har bioethanol, og det er afgørende for folks interesse for bioethanolbiler, siger han.

Størstedelen af bioethanolen i Sverige importeres i øvrigt fra verdens største bioethanol-producent, Brasilien, hvor otte ud af ti nye biler kører på det sukkerbaserede brændstof.