- Inden jeg skulle herned, ringede jeg til Jørgen (vognmand Jørgen Matthiesen, Tårup, red.) for at aftale afhentning af slagtesvin et par dage tidligere i denne uge end sædvanligt. Som altid var han imødekommende, og grisene blev hentet, så jeg trygt kunne tage af sted.

Sådan lød det fra svineproducent Kaj Andersen i mobiltelefonen fra et sted i Sydtyskland i tirsdags, hvor han sammen med andre landmænd var med Heden Maskinforretning på studietur til Fendt-fabrikken i Sydtyskland.

Kaj Andersen er harm! Meddelelsen om, at Tårup Vognmandsforretning ApS, der i alle 30 år har hentet grisene på gården i Sentved ved Frørup, sammen med en række øvrige vognmænd er blevet fyret af Danish Crown til fordel for store selskaber som SPF-Selskabet, kalder den ellers sindige svineproducent for en katastrofe.

- Jeg vil gøre alt for at hjælpe de stakkels vognmænd, der gennem generationer har ydet den bedste service for os landmænd, og som måske nu står til at miste deres livsværk.

Og der ligger vægt bag ordene fra den østfynske svineproducent, der i over 12 år har siddet i Danish Crowns repræsentantskab.

- Jeg er villig til at sætte mit mandat på højkant, og som noget af det første, når jeg kommer hjem herfra, vil jeg tage en kontakt til slagteriets ledelse for at få et møde om det uacceptable tiltag - og for at få forhandlingsforløbet og de kolde tal op på bordet.

- I repræsentantskabet har vi kun hørt, at licitationsrunden skulle føre til samarbejde mellem de tilknyttede vognmænd, således slagteriet kunne opnå en forenklet logistik og en billigere indtransport, siger Kaj Andersen, der er bekendt med, at Tårup Vognmandsforretning sammen med Ullerslev Vognmandsforretning havde indgivet et fornuftigt tilbud.

Imidlertid ligger det til, at SPF-Selskabet fra næste år skal stå for afhentningen af svin på det meste af Østfyn sammen med størsteparten af Sjælland - altså forestå leverancerne til slagteriet i Ringsted.

- Et ting er sikkert, servicen vil ganske enkelt ryge sig en tur. Vi kan døgnet rundt ringe til Jørgen og lave en aftale, hvis der er behov for at få hentet grise på et andet tidspunkt end først aftalt. Til gengæld står jeg også gerne op midt om natten, hvis han har behov for det, siger Kaj Andersen, der har en frisk oplevelse hos naboen i erindring.

- Her skulle SPF-Selskabet i sidste uge afhente smågrise. Min nabo havde nævnt, at eneste dag i ugen, hvor han ikke var hjemme, var fredag. Alligevel kom grisebilen netop i fredags, så han måtte blive hjemme fra et vigtigt møde!

Kaj Andersen håber, at beslutningen om fyringen af de lokale vognmænd kan ændres. For at understrege hans og øvrige lokale svineproducenters ønske vil han foranledige en underskriftsindsamling.

- Jeg har hørt fra mange, som ganske enkelt er rystet over, at indtransporten er på vej til vort »eget« selskab (SPF-Selskabet er ejet af Danske Slagterier, red.) - til en pris, som koster vognmænd livet. Og som givet vis også koster os svineproducenter penge, lyder det fra repræsentantskabsmedlemmet, der om nødvendigt gerne giver en krone mere pr. gris for at beholde sin nuværende - lokale - transportør og samarbejdspartner gennem 30 år.

TEKST: ERIK HANSEN