Gårdbutik via internettet
(LANDBRUG SYD) GårdbutikkenDirekte.dk er navnet på en landsdækkende gårdbutik på internettet. Bag butikken står Lars og Karina Poulsen i Filskov, der for bare seks år siden startede med en beskeden gårdbutik på deres ejendom.
Det er gået stærkt og alligevel kontrolleret trin for trin for parret Lars og Karina Poulsen i Filskov, der sammen med deres tre små børn Julie, Mads og Laura udgør familien på ejendommen på Omme Landevej i Filskov ved Grindsted.
I dag er både Lars og Karina fuldtidsbeskæftiget med deres landsdækkende gårdbutik på internettet, der består af deres egen gårdbutik samt omkring 15 leverandører fra hele landet, der bidrager til varesortimentet der blandt andet omfatter fjerkræ, oksekød, svinekød, vin, ost og strudsekød. Det med strudsekødet vender vi tilbage til.
Det hele startede med en beskeden gårdbutik hjemme i Filskov. Den findes stadig og lever i bedste velgående, men over 90 procent af salget foregår via internettet. Vejen hertil har dog været lang og med mange dyrtkøbte erfaringer undervejs.
Lars var blandt de første i Danmark der kastede sig ud i strudseavl, men det viste sig hurtigt at indtjeningen slet ikke levede op til forventningerne:
- Vores oprindelige ide var så at starte gårdbutikken for lettere at kunne afsætte strudsekød, men det viste sig, at det var svært at lokke folk herud for at se på strudsekød, husker Lars, der dernæst via et netværk af andre gårdbutikker og den grønne pulje forsøgte at etablere et salg fra et fælles kontor ved Vejle med egen distribution.
Men da den grønne pulje blev sparet væk af politikerne døde den ide langsomt igen, da det simpelt hen blev for dyrt.
I dag er »GaardbutikkenDirekte.dk« den måde Lars Poulsen har skabt sig en solid succes med salg fra gårdbutik.
15 leverandører fra hele landet står for leveringen af varer til gårdbutikken, hvor selve pakningen af de bestilte varer foregår i Filskov og sendes med fragtmand ud til hele landet.
Markedsføringen foregår ligeledes via internettet og via nyhedsbreve, opskrifter osv. der lægges ved i pakkerne.
Og det har udviklet sig til en solid succes med en omsætningsfremgang alene sidste år på 130 procent. I år forventer Lars Poulsen en fremgang på mellem 60 og 70 procent.
Og han så gerne at gårdbutikker fik en form for statsanerkendt mærke som eksempelvis økologerne har med Ø-mærket.
- Der er alt for mange der åbner noget de kalder gårdbutikker. Jeg mener at gårdbutikker bør handle om sunde kvalitetsfødevarer og ikke tøj, brugskunst og værktøj, som man ofte ser det, siger Lars Poulsen, der mener gårdbutikkerne på den måde kunne udvikle sig til et alternativ til detailhandlens fødevarer og være med til st styrke små danske producenter af kvalitetsfødevarer – præcis hvad mange forbrugere efterlyser.