KMC, den midtjyske kartoffelmelsfabrik, har atter haft et regnskabsår med vækst.

I regnskabsåret, der løber fra 1. september 2024 til 31. august 2025, leverer den Brande-baserede virksomhed en omsætningsfremgang på 8 procent og når op på 3,86 milliarder kroner fra en omsætning på 3,58 milliarder kroner fra forrige regnskabsår. Samtidig stiger årsresultatet efter skat fra 347 millioner kroner i 2023/24 til 373 millioner kroner.

Væksten afspejler ifølge selskabet den stigende globale interesse for kartoffelbaserede ingredienser med høj funktionalitet, som hjælper producenter med at forbedre tekstur, stabilitet og bæredygtighed på tværs af fødevarekategorier. Samtidig har KMC’s løsninger gjort det muligt at erstatte næsten 37.000 ton animalske ingredienser i løbet af året.

- Selskabet har en stigende markedsandel i markedet for kartoffelstivelser til fødevareindustrien, og der har også i dette regnskabsår været en vækst i solgte mængder. Produktionen på selskabets fabrikker har været stabil, og der har kun været mindre udsving i energipriser, lyder det blandt andet i ledelsesberetningen.

I beretningen fremgår yderligere, at fremgangen var forventet, og ledelsen anser årets resultat for tilfredsstillende.

Med baggrund i årets resultat udbetales der 270 millioner kroner i efterbetaling.

Tydelig efterspørgsel

Virksomhedens pulverproduktion, KMC Granules, har fortsat de seneste års momentum, hvor produktionskapaciteten er yderligere optimeret og fuldt ud udnyttet. Derudover har markedsforholdene også udviklet sig positivt og har gjort det muligt at bibeholde en høj afregningspris på pulverkartofler.

Adm. direktør i KMC, Jesper Burgaard fortæller, at virksomhedens resultater skal ses i symbiose med kundesamarbejde og målrettet innovation.

- Det forgangne år viser, hvad vi kan opnå, når stabile råvarer, stærkt samarbejde og innovative løsninger går op i en højere enhed. Vi ser tydelig fremdrift på markedet – og vores investeringer afspejler vores tillid til KMC’s langsigtede vækst, fortæller han i en pressemeddelelse.

Virksomheden nævner i samme pressemeddelelse, at lovende resultater fra KMC’s NGT-markforsøg viser kartoffelplanter med naturlige resistensegenskaber, hvilket understreger potentialet for reduceret pesticidforbrug og mere robuste dyrkningsforhold.

Adm. direktør i KMC, Jesper Burgaard.

Adm. direktør i KMC, Jesper Burgaard.

Investerer stort

For at imødekomme fremtidig efterspørgsel har KMC igangsat to store projekter til i alt 800 millioner kroner: en udvidelse af KMC Granules-fabrikken og en opgradering af KMC Derivaten med fokus på højværdiprodukter.

300 millioner blev investeret i en udvidelse af KMC Granules fabrikken i Brande for at øge produktionskapaciteten markant og understøtte virksomhedens fortsatte vækst og evne til at imødekomme den stigende efterspørgsel efter kartoffelbaserede ingredienser til fødevareindustrien – en udvidelse, der forventes at stå færdig i efteråret 2026.

Yderligere er der lavet en investering på 500 millioner kroner til udvidelse og opdatering af produktionskapaciteten for højt forædlede produkter på virksomhedens anlæg i Brande.

Disse investeringer styrker leveringssikkerheden og sikrer kapacitet i hurtigt voksende segmenter som plantebaserede mejeriprodukter, konfekture og dressinger.

Fortrøstningsfulde forventninger

Ifølge KMC forventes efterspørgslen efter kartoffelbaserede ingredienser at forblive høj i 2025/26, hvor indtjeningen forventes at ligge på 6-10 procent af omsætningen.

- Vi forventer en markedssituation, hvor efterspørgslen efter selskabets produkter fortsat vil være høj. De første forudsigelser for kampagnen 2025 udviser meget høje udbytter fra øgede arealer, og dermed tilsvarende stigende mængder produkter fra ejerfabrikkernes produktion af kartoffelstivelse. Det samme er forventningen for den europæiske produktion af kartoffelstivelse, lyder det i ledelsesberetningen.

Baseret på udbuddet af kartoffelstivelse i 2025 kampagnen forventes et mindre fald i salgspriser, samtidig med, at selskabet forventer en uændret omsætning i 2025/26 i forhold 2024/25.

RegnskaberBusiness