Fremstød for dansk økologi i tysk foodservice

Danske mejerier deltager i erhvervsfremstød i forbindelse med H.M. Dronningen og H.K.H. Kronprinsens besøg i Tyskland i denne uge.

Torsdag den 11. november medvirker Hendes Majestæt Dronningen og Hans Kongelige Højhed Kronprinsen i et stort dansk erhvervsfremstød i Berlin, der har fokus på løsninger inden for grøn energi, sundhed, fødevarer og bæredygtig produktion.

Blandt deltagerne er 15 danske ingrediens- og fødevarevirksomheder – herunder mejerierne Arla, Naturmælk og Thise Mejeri.  

- De tyske forbrugere købte i 2020 økologiske fødevarer for EUR 14,99 mia., hvilket var en stigning på 22 pct. i forhold til året før. Vi forventer, at den udvikling også vil afspejle sig i foodservicesektoren, når det tyske samfund åbner langsomt op efter Corona, fortæller Mette Gammicchia, chef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

- Vi har gennem længere tid bearbejdet det tyske foodservice-marked for økologi, og nu vurderer vi, at der endelig er hul igennem. Derfor er der på erhvervsfremstødet en række danske virksomheder med, som gerne vil have endnu mere gang i eksporten af økologiske og bæredygtigt producerede fødevarer til Tyskland.

Største eksportmarked

Tyskland er i forvejen Danmarks største eksportmarked, og alene mejerieksporten beløb sig sidste år til DKK 3,2 mia. Det aktuelle erhvervsfremstød har som førnævnt deltagelse af flere danske mejerier.

Hos Naturmælk, som gennem årene har opbygget et betydeligt salg til kantiner og restauranter i Danmark, ser adm. direktør Leif Friis Jørgensen frem til at mødes med potentielle, tyske kunder.

- Med den øgede fokus på økologi og bæredygtighed i Tyskland håber vi at indgå en aftale, så vores oste fremover kan findes i tysk foodservice, siger han.

Arla er veletableret i Tyskland med to produktionsanlæg, godt 1.600 andelshavere og 1.600 medarbejdere i landet.

- For os handler deltagelsen i det danske erhvervsfremstød først og fremmest om at styrke den position, vi i forvejen har som det førende bæredygtige mejeri på det tyske marked. Danmark har et godt ry, når det gælder økologi og bæredygtighed – to emner, der ligger højt på vores agenda her i Tyskland. Alene af den grund giver det rigtig god mening for os at bakke op om det danske fremstød, sige Kasper Thormod Nielsen.  Head of Communication & Sustainability i Arla Foods Deutschland.

Læs også