Mejeriers salg til foodservice er i fremgang
Genåbningen af Danmark efter coronakrisen har øget mejeriernes salg til foodservice, men der er lang udsigt til normale tilstande.

Danskerne er igen begyndt at gå på restaurant og spise frokost i kantinen, og det kan mærkes i mejeriernes salg til foodservicekunderne. Foto: Colourbox
Det går fremad. Sådan lyder meldingen fra Naturmælk, Arla Foods og Thise Mejeri om salget til foodservice, der gik i stå, da Danmark blev lukket den 11. marts på grund af coronakrisen.
Særligt hårdt ramt blev Naturmælk. Fra den ene dag til den anden mistede mejeriet 25 procent af sin samlede omsætning, fordi leveringen af produkter til restauranter, kantiner og andre foodservice-kunder stoppede.
Det gav bange anelser hos det sønderjyske mejeri, men den gradvise genåbning af samfundet har skabt optimisme hos direktør Leif Friis Jørgensen:
- Særligt i de seneste to uger er det blevet en helt anden sag at drive forretning. Vi har næsten fået alt det tabte tilbage og er oppe på at have det samme ugesalg, som vi havde samme tid sidste år.
Bedre udsigter
Trods den positive udvikling har Leif Friis Jørgensen stadig den alvorlige mine på:
- Vi tabte en pæn omsætning, mens Danmark var lukket. De penge kommer ikke igen. Desuden får vi heller ingen indtægter fra de mange aflyste begivenheder, vi deltager i hen over sommeren, såsom festivaler som Roskilde. Vi har med rettidig omhu tilrettet vores budgetter, og på omsætningssiden ser det for nuværende ud til, at vi lander bedre, end vi forudsagde i uge 12.
Fordoblet salg hos Arla
Hos Arla mærker man i afdelingen for foodservice, Arla Pro, også et øget behov for produkter fra restaurationsbranchen og arbejdspladser. Det har fordoblet salget, siden coronakrisen toppede, siger Arla Pros marketingansvarlige, Jesper Vanghøj:
- Tingene begynder at gå i den rigtige retning. Vores salg er på cirka 75 procent af, hvor vi var før krisens udbrud, og Danmark blev lukket. I takt med at hotelbranchen langsomt begynder at åbne, håber vi selvfølgelig på en øget efterspørgsel derfra.
Jesper Vanghøj understreger dog, at der er et godt stykke vej, før man er tilbage ved normalen:
- Vi forventer ikke at være i mål, når året er omme.
Hos Thise Mejeri anslår direktør Poul Pedersen, at foodservice-salget mangler under 10 procent i at være, hvor det var før coronakrisen.