Entreprenørvirksomheden Barslund med hovedafdeling på Sjælland og afdeling i blandt andet Fredericia, har udført og færdiggjort byggemodningen af alle grundene i den nye bæredygtige bydel »Hvideland« ved landsbyen Torup.

I den sammenhæng har man derfor taget bæredygtige valg også i opførelsen af området, og Barslund har som hovedentreprenør i samarbejde med Torupfonden, der er bygherre på projektet, været med til at projektere og finde flest mulige bæredygtige og miljøvenlig løsninger.

Det har blandt andet været i forhold til brændstoffet, som de store maskiner har kørt på. I stedet for konventionel diesel har man anvendt biobrændstoffet HVO, leveret af energiselskabet OK, for at bidrage til CO2-reduktionen.

Nemt at komme i gang

Barslund er meget positive omkring produktet HVO, først og fremmest fordi de kunne anvende det på de eksisterende maskiner.

- Der hvor vi nemmest kan reducere vores CO2-udledning og dermed tage del i den grønne omstilling, er på brændstoffet – det er de lavest hængende frugter for vores del, siger Poul-Erik Olsen, salgs- og markedsdirektør i Barslund, og fortsætter:

- 70 procent af CO2-udledningen fra os kommer fra de store maskiner, så det er klart her, det er nemmest for os at sætte ind til at starte med.”

Han understreger, at det er 100 procent kompatibelt med konventionel diesel, og man mærker ingen forskel.

Hos OK fortæller produktchef Flemming Mæhlisen, at man mærker en stigende efterspørgsel på HVO.

- Vi oplever en stigende interesse for HVO og ser et stort potentiale i det – netop fordi kunderne ikke behøver investere i en ny vognpark, men kan anvende produktet enten 100 procent eller som tilsætning til den almindelige diesel, siger Flemming Mæhlisen.

- Det er vigtigt for os at følge udviklingen inden for fremtidens drivmidler og være leveringsdygtige, når en kunde, som eksempelvis Barslund, efterspørger de nye brændselsformer, siger Flemming Mæhlisen.

Mere bæredygtighed på byggepladsen

Poul-Erik Olsen, salgs- og markedsdirektør i Barslund, efterlyser større fokus fra bygherrernes side i forhold til at vælge bæredygtige løsninger.

- Skal vi være en mere bæredygtig branche, kræver det at både bygherrer og entreprenører vælger de grønne løsninger til – ligesom det er tilfældet med Hvideland, siger han.

Som en del af gruppen omkring Klimapartnerskabet arbejdede han med fossilfri byggepladser og er nu en del af en arbejdsgruppe, som arbejder videre med mere bæredygtighed i anlægsbranchen.

- Det ligger mit hjerte nært at arbejde med udviklingen af fossilfri byggepladser. Det er en mulighed, men der skal også øget opmærksomhed til fra politisk side, så det bliver muligt også økonomisk, siger Poul-Erik Olsen.

Her er HVO en mulighed på brændstofdelen og et helt håndgribeligt produkt.

- Vi kan se, at i forhold til konventionel diesel, så svarer den besparelse på CO2 til 88 procent af udledningen, siger Poul-Erik Olsen.

Som virksomhed, der tilbyder kunderne produkter, der kan bidrage til den grønne omstilling, er OK også spændte på beslutningerne fra politisk side.

- I OK følger vi med stor interesse regeringens tiltag for at sikre den grønne omstilling – vi står klar og understøtter udviklingen og sikre levering af de produkter, der er og bliver tilgængelige i markedet, siger Flemming Mæhlisen.

Barslund

Fag-, hoved- og totalentreprenør

Mere end 40 års erfaring i at anlægge fremtiden

Udfører trafikal infrastruktur, miljø og forsyning, kultur og byrum, fjernvarme, geoteknik, jernbaner, klimasikring mm.

Fire kontorer fordelt på Sjælland, Jylland og Sverige

Antal medarbejdere: +400

Tilbyder bæredygtighedsoptimering af alle projekter

Første fossilfrie byggeplads, Hvideland, opstartet i 2021

Barslundkoncernen består ud over Barslund A/S af selskaberne: Barslund AB, Spotland A/S, Spotland AB, Spotland UAB og Shoulders A/S. Alle har separate specialeområder, der støtter op om den samlede anlægsproces og sikrer kunderne skræddersyede løsninger

HVO

HVO betyder Hydrotreated Vegetable Oil og er en biologisk dieselolie med stort set de samme tekniske egenskaber som konventionel diesel

HVO kan blandes med diesel eller bruges 100 procent rent

HVO er fremstillet af Used Cooking Oil. Bioolien bliver brintbehandlet/hydrogenereret, så det opnås en olie med egenskaber som almindelig diesel

HVO nedsætter CO2-emissionerne med op til 90 procent. Det nøjagtige tal afhænger af råvarer i den enkelte blanding

Gode kuldeegenskaber – ned til minus 22 grader i vinterperioden

Høj ydeevne – cetantal på 75-95, som sikrer en effektiv forbrænding

Ingen yderligere vedligeholdelseskrav af køretøj ved brug af HVO

Gode opbevaringsegenskaber uden forringelse af kvalitet eller vandophobning

Maskiner