MASKINER To japanske Komatsu-gravemaskiner på havnen i Aarhus kan med fuld ret knejse med gravearmen. De har en vigtig rolle for dansk svineavl og dermed for eksport for rigtig mange millioner kroner.

De to PC240LC-11 er i bedste forstand i den gode, danske frikadelles tjeneste. Tilsammen baner de på årsbasis vej for én million tons formalede sojaskrå, som indgår i proteinfoderet til de danske landmænds foderblandinger.

- I virkeligheden er Komatsu’erne første led i en kæde, der først deltager i losningen af proteiner til grisene rundt om i Danmark. De samme grise vender siden tilbage til Aarhus Havn, når vi eksporterer den del af dem, som ikke går til hjemmemarkedet, fortæller Bent Svit. Han er manager for stevedore hos virksomheden Aarhus Logistics Center A/S, som tager sig af logistik og stevedore på Aarhus Havn.

Aarhus Logistics Center klarer losningen af de gigantiske mængder formalet sojaskrå for DLG, som er en af firmaets helt store bulk-kunder.

Der ankommer løbende skibe med sojaskrå fra typisk Sydamerika, og når de er vel ved kaj i Aarhus, går to store havnekraner i gang med at hive de typisk omkring 50.000 tons soja op. Det fine soja-pulver er som oftest fordelt i seks eller syv luger på skibet.

Special-løsninger til soja-skibe

Når et soja-skib er losset, sørger havnekranerne for at løfte gravemaskinerne op og svinge dem på land.

De to PC240LC-11 var naturligvis ikke lige tiltænkt losning af proteiner til danske svin, da de forlod Komatsu-fabrikken. Derfor har Scantruck som dansk importør og forhandler haft maskinerne på værkstedet til lidt ekstraordinær klargøring, inden de blev leveret til Aarhus Logistics Center.

Blandt andet har der været næsten ekstrem fokus på, at maskinerne skulle kunne ”ånde” frit og få let til frisk luft nede i dybet blandt de tusindvis af tons formalede sojaskrå.

-  Scantruck har sørget for specielle kølere til motorerne. Der er specialfremstillet nye wide core olie- og vandkølere, som så er suppleret med en hydraulisk vendbar kølervinge fra Cleanfix. Det sikrer, at maskinernes kølere ikke så let stopper til, fortæller Hasse Juel hos Scantruck, som har solgt maskinerne til Aarhus Logistics Center.

Maskinerne er også forsynet med automatisk brandslukningssystem i motorrummet som en ekstra gardering mod det barske, støvfyldte miljø i bunden af skibene. Da gravemaskinerne skal køre i fødevarer, om end til grise, så er de udstyret med biologisk nedbrydelig hydraulikolie.

For at sikre optimal renhed er begge maskinerne tillige nano-behandlet. Scantruck har leveret dem med specialfremstillet skifte og skovl fra JST, special-sæde fra Grammer for optimal førerkomfort, og tillige overtrykskabine fra Østergaard.

De to 26 tons tunge Komatsu-gravemaskiner har taget over efter et par 17 tons kolleger, som simpelthen er var blevet overhalet af nye tider.

På Aarhus Havn har Aarhus Logistics Center omkring 75 fastansatte medarbejdere. Hertil kommer op til 40 løse havnearbejdere, når skibene ankommer med forskellige laster.

Maskiner