Foderstof kører med biodiesel i brændstoftanken
Lastbilerne hos Mollerup Mølle kører millioner af kilometer om året – nu laver de forsøg med biodiesel i tanken til gavn for klimaet.

Mollerup Mølle får raps ind i høst fra de nordjyske landmænd. Rapsen sælges blandt andet til Emmelev A/S i Otterup, hvor der produceres biodiesel. Nu sender Emmelev klimavenlig biodiesel retur, og det kan uden øvrige investeringer fyldes direkte i tanken på Mollerups diesel-biler.
Mollerup Mølles lastbilerne kører mange kilometer hver år, og står det til Jakob Pedersen, Mollerup Mølle, bliver de mange transporter med korn- og foderstoffer i fremtiden langt mere klimavenlige.
Derfor satte han for nylig gang i et forsøg med biodiesel i brændstoftanken.
Mollerup Mølle sælger raps fra de nordjyske marker videre til blandt andet Emmelev A/S i Otterup, hvor der produceres biodiesel.
Nu sender Emmelev klimavenlig biodiesel retur, og det kan uden øvrige investeringer fyldes direkte i tanken på Mollerups diesel-biler og dermed erstatte almindelig diesel produceret på grundlag af olie fra eksempelvis Mellemøsten.
- Vi har besluttet i første omgang at køre på biodiesel med en foderbil og de maskiner, vi kører med her på møllen til gavn for klimaet. Så vil tiden vise, i hvilken retning vi skal. Først og fremmest må politikerne se på problematikken med afgifterne på brændstoffet, siger Jakob Pedersen.
Raps-afgrøder er udgangspunktet
For Jakob Pedersen har det været nærtliggende at tage udgangspunkt i rapsen, som kommer ind på lageret i høsten. Samlet regner Mollerup Mølle med en indvejning på 20.000 ton.
En ganske almindelig lastbil kan uden tekniske ændringer tankes med 100 procent biodiesel lavet på danske rapsfrø og køre med stort set samme kraft og lige så langt på literen, som var den tanket med fossil diesel udvundet af olie. Et skifte til biodiesel vil derfor betyde et markant fald i CO2-belastningen.
- Vi har et godt tankanlæg her på Mollerup Mølle, og det er praktisk muligt at lade alle 12 lastbiler køre på biodiesel. Det er dog ikke os, der bestemmer, hvad der skal ske i den nære fremtid, for afgifterne på brændstof er afgørende for den klimapolitik, der føres. Biodiesel er inklusiv afgifter derfor dyrere end almindelig diesel. Men det kan politikerne jo lave om på, siger Jakob Pedersen.
Politikerne bør øge biodiesel-andelen
Morten Simonsen, Emmelev A/S, henviser til erfaringerne i Sverige, hvor en stor del af al diesel nu er biodiesel på grundlag raps.
- Biodiesel er lige så godt brændstof som fossil diesel og produceret på grundlag af GMO-fri dyrket raps fra danske marker. Restproduktet i produktionen er proteinholdige foderkager til kreaturer, og dermed spares miljøet for indkøb af sojakager fra USA og Sydamerika. Politikerne bør overveje et øget forbrug af biodiesel som en del af klimaløsningen, siger Morten Simonsen.